Fietskoerierdienst doet goede zaken
Pedal Brussel is een zusje van de Spaanse Pedal-vestigingen in Barcelona en San Sebastián en levert pakketjes tot tien kilo in Brussel en de Rand.
Eerder bestonden al fietskoeriers als onderdeel van een koeriersbedrijf met auto's, en eenmansfietskoerierdiensten waren er ook al. Maar Pedal werkt uitsluitend met fietsers en bestaat uit twee fietskoeriers en iemand die telefonisch de opdrachten aanneemt.
"In het begin heeft het ons wat moeite gekost om klanten te vinden," zegt Rowies (23), "maar inmiddels hebben we een goede naamsbekendheid en loopt de dienst als een trein. Veel van onze klanten zijn productiehuizen in het centrum, Schaarbeek en Molenbeek."
Fietskoeriers hebben als voordeel op auto's dat ze langs de vele files in Brussel kunnen slalommen. Rowies: "Ik begrijp niet hoe autokoeriers het centrum door komen. Het plezante aan mijn werk is dat ik overal voorbij kan zoeven."
Fixed-gear
Een echt ongeluk heeft Rowies nog niet gehad. De schade aan zijn fiets is tot nu toe beperkt gebleven tot gebroken spaken en een beschadigd frame. Rowies: "Ik rijd op een fixedgear-fiets. Dat is zo'n fiets die ze op de piste gebruiken. Het achterste tandwiel zit vast aan je achterwiel; als je achteruit trapt, ga je achteruit. Als je niet trapt, dan sta je gelijk stil. Je moet dus voortdurend blijven trappen. Het voordeel van dit soort fietsen is dat ze weinig onderhoud nodig hebben."
Op een fixed-gear zitten ofwel geen remmen - remmen doe je dan door je trappers te blokkeren -, ofwel alleen een voorrem. Strikt genomen is rijden op een fixedgear-fiets overigens illegaal: de Belgische wet verplicht een rem die op het voorwiel werkt en een andere voor het achterwiel. Rowies zegt vaak rond de 110 kilometer per dag af te leggen, en sinds kort weet hij ook hoe snel hij gaat. "Ik heb pas een computer gekocht omdat ik benieuwd was hoe snel ik ga. Gemiddeld haal ik zo'n 23 kilometer per uur."
Omdat de zaken goed gaan, willen Pohl en Rowies voor het einde van het jaar een derde fulltime fietskoerier in dienst nemen. Een eerste stap richting uitbreiding is al gezet: onlangs hebben ze een cargofiets aangeschaft. Die heeft vooraan een bagagedrager, waardoor ze nu ook lunches kunnen vervoeren.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.