‘Fietspunten zijn oneerlijke concurrentie voor detailhandel’
De NMBS deed recent een oproep voor extra fietspunten in Etterbeek en Schaarbeek. Op dit ogenblik beschikken 42 Belgische stations over een fietspunt. Tegen eind 2013 moeten er dat 67 worden.
Geen goed idee, vindt FederProCycle. Zij staan wel achter het initiatief om controle op de parkings in te richten en fietsen te verhuren.
Een struikelblok zijn echter de kleine herstellingen die fietspunten uitvoeren. "Verschillende fietspunten schenden de definitie van hun taak en breiden hun activiteiten uit tot veel ambitieuzere prestaties", zegt FederProCycle in een mededeling. "Ze voeren niet alleen grote onderhoudswerken en mechanische herstellingen uit, maar verkopen ook fietsaccessoires en tweedehands fietsen."
Omdat het om vzw's gaat uit de sociale economie kunnen zij volgens de belangengroep onder de prijs werken. "Met deze tarieven kan de detailhandel niet concurreren", klinkt het. De vereniging vraagt dan ook overleg met de overheid om het "programma terug te brengen tot de - ongetwijfeld prijzenswaardige - doelstellingen die aan de grondslag van zijn oprichting lagen".
'Werken niet onder de prijs'
Cyclo, dat de Fietspunten uitbaat, erkent dat er af en toe grotere werken aan fietsen uitgevoerd worden. "Maar dat kadert in onze recyclagedoelstelling", zegt Liesbeth Driesen. "We willen niet dat fietsen die gerepareerd kunnen worden, worden weggegooid. En als een platte band moet worden vervangen op een gevleugeld wiel, dan zullen we eerst het wiel rechten."
Volgens Cyclo wordt er niet onder de prijs gewerkt. "Om geen oneerlijke concurrentie aan te gaan, hanteert CyCLO marktconforme prijzen, 36 euro per uur. CyCLO wordt ondersteund om de kwalitatieve omkadering van de doelgroepwerknemers te verzekeren, en om de fietsmobiliteit te promoten, niet om lage prijzen door te rekenen."
De werking van Cyclo is complementair aan die van de fietsherstellers van FederProCycle, zegt Driesen. "We zorgen er samen met andere fietsverenigingen voor dat mensen kunnen beginnen met fietsen, en dat ook de minder gegoede Brusselaar zijn fiets kan laten repareren. Het aantal fietsers is in die tien jaar gevoelig gestegen, en dat is gedeeltelijk een verdienste van Cyclo."
Autolobby
Ook Cycloperativa, een mobiel en militant fietsatelier wijst erop dat FederProCycle onderdeel is van Federauto, "de autolobby met andere woorden". "De fietshandelaars laten zich misbruiken door de autolobby om de aandacht af te leiden van de massale concurrentievervalsing door overheidssteun voor de auto, waar de fiets niet kan van genieten", zegt Jeroen Verhoeven. "In Brussel is er een gebrek aan fietshandelaars die reparaties uitvoeren, vooral aan goedkopere fietsen, en er bestaat in Brussel geen één opleiding die leidt tot een diploma beroepsbekwaamheid als fietshersteller. Dat FederProCycle in die situatie zijn pijlen richt op de fietspunten getuigt van een zorgwekkend gebrek aan visie."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.