Fietssnelwegen langs spoorlijnen, fietsliften en valleifietsen promoten. Zo willen de Brusselse socialisten het leven van de fietser in de hoofdstad gemakkelijker maken. In de aanloop naar de verkiezingen lanceren ze Flattrack, een plan om de Brusselse hellingen zo veel mogelijk te neutraliseren.
Flattrack: SP.A-plan voor valleifietsen en fietsliften
Lees ook: Groen lanceert fietscampagne en -website
Flattrack is erop gericht om de hoogteverschillen in Brussel zo veel mogelijk te omzeilen of weg te werken. Naast verkeersveiligheid en fietsdiefstal worden de Brusselse hellingen immers het vaakst aangehaald door mensen als belangrijk obstakel om de fiets te nemen. "Er zijn meer en meer fietsers in Brussel, maar er is ook nog veel potentieel", zegt Brussels SP.A-voorzitter Pascal Smet. "Met dit plan willen we van Brussel een fietsstad zoals Kopenhagen maken. Daar gebeurt 40 procent van de verplaatsingen met de fiets. Dat betekent dat we in Brussel het aantal fietsers kunnen vertienvoudigen."
Naast het afwerken van het Gewestelijke Fietsroutenetwerk moet het Gewest inzetten op fietspaden in de valleien en langs de belangrijke, en vooral vlakke, spoorlijnen. "De gewestelijke fietsroutes moeten onderling verbonden worden via 'Flattrack Express Lanes'", zegt Smet. "Die moeten het fietsnet aanvullen zoals autosnelwegen het secundair wegennet aanvullen."
In de valleien moeten fietsers dan weer ongehinderd hun ding kunnen doen. "In zo'n Free Bike Zone wordt de fietser niet gehinderd door hoogteverschillen of auto's. Gemengd verkeer en zone 30 zijn de regel", zegt Smet. "Er zijn ook autovrije pleinen, autoluwe zones, woonerven en fietsstraten nodig. De fietser staat hier centraal, de auto is te gast."
Fietsliften en -bruggen
De hellingen die overblijven kunnen uitgerust worden met een lift. "In Trondheim in Noorwegen heeft men dat ook gedaan en daar verdubbelde het aantal fietsers sinds de installatie", zegt Smet. Komen onder meer in aanmerking voor een lift: de Kunstberg en de brug die de Kroonlaan over de Graystraat leidt. Andere oplossing die Smet naar voor schuift zijn fietsbruggen om valleien te overbruggen, naar het voorbeeld van de fiets- en voetgangersbruggen op de Spoorwegwandeling.
Het is niet de eerste keer dat Smet met het idee voor fietsliften komt. In zijn periode als Brussels Mobiliteitsminister had hij al het plan om op de Kunstberg en aan Kruidtuin een fietslift te installeren. Het idee werd opgenomen in de eerste versie van het Iris 2-plan van de Brusselse regering, maar werd uiteindelijk nooit uitgevoerd.
Voorlopig zit Flattrack nog in een embryonale fase. Er is een fietshellingenkaart en een Facebookpagina. "Fietsers moeten hun ervaringen delen en missing links rapporteren", zegt Smet. "Uiteindelijk moet elke fietser inzicht krijgen in de belangrijkste vlakke routes." In de loop van volgend jaar zal de visie verder uitgewerkt worden.
Het Flattrack-plan van de SP.A:
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.