Frietkot, tunneltje, kanaaltje
Het is een vraag waar zelfs de burgemeester, Vincent De Wolf (MR), niet meteen een antwoord op weet. Hoe kan het dat het Jourdanplein, dat midden in het bouwgeweld van de Europese wijk ligt, toch zijn dorpse karakter heeft behouden? Dat alle lagen van de bevolking er nog terechtkunnen: voor de frietjes van Antoine, de markt op zondag, de taartjes van Au Vatel, de suites van het chique hotel of de terrasjes van de talrijke restaurants op het plein? Hoedanook, het is tijd voor de schop. Met de hulp van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen Brussel en de federale overheid, zal het plein in het nieuw worden gestoken. De gemeente heeft het afgelopen halfjaar naar buurtbewoners, handelaars en gebruikers van het plein geluisterd en stelde vrijdag het richtplan voor. "De plannen zijn nog niet definitief," benadrukt Marie-Rose Geuten (Ecolo), schepen van Openbare Werken, maar de grote lijnen liggen dus wel vast.
Parkeren
Een internationale architectuurwedstrijd is het niet geworden. De gemeente heeft een keuze gemaakt uit de verschillende voorstellen van het studiebureau Sum Projects. Om het plein gezelliger te maken, verdwijnen de parkeerplaatsen. Dat is meteen de ingrijpendste aanpassing.
Daar staat dan wel een ondergrondse parkeergarage tegenover van maximaal 199 wagens. Die komt bovenop de honderd publieke parkeerplaatsen die erbij zijn gekomen met de bouw van Forte dei Marmi op het gelijknamige plein. Die moet de handelaars tevreden stellen die zich verzetten tegen het weghalen van de bovengrondse parkeerplaatsen.
Bovendien wil de burgemeester de parkeergarage niet onder het Jourdanplein, maar in de Froissartstraat, op drie ondergrondse niveaus. De ingang ervan zou ongeveer voor het Borschette-gebouw komen te liggen. "Zo kunnen we vermijden dat het plein moet worden opgebroken en dat de handelaars veel nadeel ondervinden van de werkzaamheden," zei de burgemeester.
Helemaal beslist is dat nog niet. Met name Beliris, die toch de bouwheer en de geldschieter is, verkiest ondergronds parkeren onder het plein. De gemeente wijst er dan weer op dat de Maalbeek onder het plein kronkelt, wat het graafwerk kan bemoeilijken.
Die Maalbeek moet symbolisch een plaats krijgen door middel van dwarse waterkanaaltjes die over het plein lopen en die aan de geschiedenis van Etterbeek herinneren, toen de rivier er nog in open bedding stroomde en water aan de vijvers leverde.
De frietkraam, een van drukst bezochte van Brussel, wordt enkele meters verplaatst naar de hoek van het plein aan de kant van de Generaal Lemanstraat. Er komen ook kelders voor extra opslagruimte. Tot slot wordt het straatje aan de kant van de supermarkt afgesloten voor auto's.
Een heikel punt is de timing. De gemeente hangt af van Beliris, wat niet meteen een hoopgevende gedachte is: nogal wat projecten in Brussel van Beliris slepen aan. Verwacht wordt dat ten vroegste in 2010 begonnen kan worden. De werkzaamheden duren minstens anderhalf jaar. Lintjes kunnen er dan geknipt worden net voor, of midden in, de gemeenteraadsverkiezingen.
Lees meer over: Etterbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.