Gallaitstraat heeft twintig jaar gewacht
De Gallaitstraat moet zowat de laatste straat in laag-Schaarbeek zijn die nog niet onder handen is genomen. De andere straten konden, meestal in het kader van een wijkcontract, eerder al aangepakt worden. Dat het zo lang geduurd heeft, had te maken met onenigheid tussen de gemeente Schaarbeek en de MIVB. Die laatste ondervindt grote problemen om tram 55 en 56 vlot te laten rijden. De tram haalt soms maar een gemiddelde van 2,6 kilometer per uur, terwijl dat minimaal 18 moet zijn. De gevolgen laten zich raden: het tramnet wordt verstoord, de trams zitten overvol. Daar is ettelijke keren tegen geprotesteerd in de Helmetwijk. De MIVB kan die negatieve aandacht missen als kiespijn. Tram 55 rijdt door dichtbevolkte wijken en is vandaag de op een na meest succesvolle tram van het hele MIVB-net.
Berenkuil
In maart heeft de gemeente beslist om van de Gallaitstraat - tijdens de spits een sluipweg van en naar het stadscentrum voor wie van de Van Praetbrug komt - gedeeltelijk een eenrichtingsstraat te maken. Wie van het Paviljoenplein komt, raakt er niet meer in. Ook de Navezstraat krijgt eenrichtingsverkeer. Die maatregelen moeten de Gallaitstraat autoluwer maken. En meteen krijgt de tram meer baanruimte.
De MIVB, minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en de Schaarbeekse schepen van Mobiliteit Christine Smeysters (Ecolo) hebben vorige week de plannen uit de doeken gedaan. Over de heraanleg loopt nu een openbaar onderzoek.
De heraanleg wordt gefinancierd door het Brussels Gewest en geeft de tram een comfortabeler parcours, met op enkele stukken een eigen baan waar je niet over kunt rijden. Er is op de meeste plaatsen een fietspad en waar dat moeilijk is, kan de fietser op het voetpad. Om de gezelligheid te verhogen, komen er bomen in de straat. Die zijn volgens Pascal Smet op de koop toe snelheidsremmend. "Automobilisten gaan, zo blijkt, trager rijden als er bomen langs de weg staan," zegt Smet.
De MIVB had ook gevraagd om het instromend verkeer uit de Rubensstraat te weren, maar daar is de gemeente niet op ingegaan. Schaarbeek wil immers de verderop gelegen Rogierstraat al afsluiten voor de auto. De Rubensstraat moet openblijven voor automobilisten die van hoog-Schaarbeek het Liedtsplein willen bereiken. Keerzijde van de medaille: het levert op die plek in de Gallaitstraat een complex kruispunt op. Een verkeerslicht kan eventueel soelaas brengen.
De buurtbewoners waren opvallend mild tijdens de informatievergadering waarop ze de plannen te horen kregen. Nochtans valt er wel wat overlast te verwachten als eind dit jaar het werk van start gaat. Zo moeten de rioleringen worden vernieuwd en sneuvelen er ook parkeerplaatsen. In Ukkel of aan de Zavel gaat zoiets gepaard met heftig protest, verzoekschriften en politieke druk op gemeentemandatarissen. Niet in Schaarbeek. De bewoners vroegen zelfs of er genoeg garanties zijn ingebouwd dat wagens niet te hard zullen rijden. "Er zijn twee zware ongevallen gebeurd in een jaar tijd," klonk het. En of er niet gedacht kan worden aan gratis openbaar vervoer en stadstol om de auto's uit de stad te weren.
Minister Pascal Smet (SP.A) herhaalde zijn bezwaar tegen een stadstol en wees de Brusselaars op hun verantwoordelijkheid. "De stijging van het autoverkeer in Brussel komt niet zozeer door de pendelaars, maar door de Brusselaars zelf. De wagen wordt vaak voor korte afstanden gebruikt. Door fietspaden aan te leggen, willen we een deel van de Brusselaars op de fiets krijgen."
De buurtbewoners hebben wel hun vragen bij de gevolgen van het eenrichtingsverkeer op de naburige wijken en straten. Zo verwachten ze dat het Verboekhovenplein ('de Berenkuil'), nu al een erg druk knooppunt, met een zware verkeerscongestie te maken zal krijgen. Of, iets plastischer geformuleerd op de informatievergadering: "De Cage aux Ours? Die zal ontploffen."
Een andere buurtbewoner merkte dan weer op dat de herstructurering van het tramnet die de MIVB begin juli doorvoert, ook niet meteen voor een verbetering zal zorgen. Niet alleen zullen tram 56 en 55 voortaan een eindhalte krijgen in het Noordstation (nu rijden ze nog door de noord-zuidverbinding en verder zuidwaarts); in het weekend, dus ook op winkeldag-zaterdag, zal tram 56 zelfs helemaal niet meer rijden. Daardoor valt de frequentie terug tot een tram om het kwartier.
Ook enkele vertegenwoordigers van de pro-autovereniging Le Droit de Rouler et de Parquer waren aanwezig. Zij zijn voor meer metro in Brussel. Waarom niet onder de Gallaitstraat? Het idee is niet eens uit de lucht gegrepen: de MIVB heeft plannen van dertig jaar oud. De Brusselse regering onderzoekt ze nu op hun haalbaarheid. "Waarom de straat heraanleggen als er een metro komt?" wilden ze weten. Het antwoord van de Brusselse regering: als de metro er al komt, dan is dat pas over tien jaar. "En zo lang kunnen we de Gallaitstraat toch niet in deze toestand laten," vindt Smet.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.