GB Hallen sluit definitief deuren op 28 april
Lees ook: De Pauw: 'Geen kantoren op Parking 58'
De GB De Hallen niet ver van de Beurs dateert van 1964 en is daarmee een van de oudste GB-supermarkten van België. Maar de dagen van de supermarkt zijn geteld: nog 75 keer slapen en dan gaat de winkel voorgoed dicht.
"Het was zeker niet onze intentie om de winkel te sluiten," zegt Carrefour-woordvoerster Vera Vermeeren aan brusselnieuws.be. We zijn hiertoe genoodzaakt doordat de eigenaar andere plannen heeft met het gebouw en het huurcontract niet wil verlengen."
De GB Hallen telt zo'n tachtigtal werknemers. "Daarvan zijn er een tiental die vrijwillig zijn vertrokken," zegt Vera Vermeeren. De anderen - behalve diegenen met een tijdelijk contract - worden naar een andere Carrefourwinkel overgeplaatst.
Urinestank
De winkel trok al lang een alternatief en gemengd publiek van bohémiens, stadsambtenaren, centrumbewoners en clochards. Vele mensen klaagden over de urinestank rond de GB mede omdat er heel wat daklozen bijna permanent rondhangen. De winkel had en heeft veel last van winkeldiefstallen. Hoeveel procent van de omzet hierdoor verloren gaat, wil Carrefour niet meedelen. De winkelketen benadrukt dat de diefstallen niet de reden zijn van de sluiting.
In de buurt is er wel een Delhaizewinkel aan de Anspachlaan. Maar die is kleiner dan de GB en het assortiment is minder uitgebreid. Bovendien is die winkel dikwijls al verzadigd.
In het verleden trok de MR-oppositie in de stad Brussel al aan de alarmbel, omdat "de diversiteit van het winkelaanbod in het stadscentrum in gevaar komt."
Appartementen, kantoren en 500 parkeerplaatsen.
De eigenaar van het gebouw, dat ook de legendarische Parking 58 herbergt, is AG Real Estate. Een woordvoerster weigert dinsdag elke commentaar. Nochtans lekten de plannen al eind 2010 uit. AG Real Estate wil het hele gebouw met de grond gelijk maken om er een nieuw gebouw te zetten met honderd appartementen op de bovenste verdiepingen, 25.000 vierkante meter kantoorruimte en vijfhonderd ondergrondse openbare parkeerplaatsen (tegenover de zeshonderd huidige). Het is de bedoeling dat het nieuwe gebouw op de plaats van Parking 58 een nieuwe verbinding zal vormen tussen het Sint-Katelijneplein en de centrale lanen. Hoe ver dit dossier nu staat wil het bedrijf niet kwijt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.