Vanuit verschillende politieke hoeken komt felle tegenstand tegen het voorstel van studiebureau Stratec om een stadstol van 12 euro in te voeren. Ook bevoegd staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) vindt zo'n hoog bedrag niet nodig.

Het uitlekken van resultaten van de studie zorgt enkele maanden voor de verkiezingen voor nogal wat beroering in de politieke gelederen.

De Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) liet als de bliksem weten dat hij tegen het voorgestelde bedrag van 12 euro is. "Dat is als een bazooka gebruiken tegen een mug", zegt hij in een reactie. "Zo'n bedrag is niet nodig om de doelen van het Gewest te bereiken." De Lille zegt dat het doel van een stadstol niet moet zijn om de kas van het Gewest te spijzen, maar om de houding van de burgers te veranderen.

De Lille was eerder voorstander van een tolheffing van 3 euro per dag. De staatssecretaris baseerde zich daarvoor op een ander onderzoek, dat stelde dat er bij dat tarief 8 procent minder autoverkeer zou komen. Stratec is het daar niet mee eens en houdt het op een daling met 2 procent bij de pendelaars en 3 à 4 procent bij de Brusselaars.

'Geen muur rond Brussel'
Minister Brigitte Grouwels (CD&V), ook bevoegd voor Mobiliteit, is evenmin voorstander. "Het instellen van een stadstol komt neer op het bouwen van een muur, zowel in als rond Brussel”, zegt ze. “De tol zal tot gevolg hebben dat bedrijven en administraties zich buiten Brussel zullen vestigen. Bovendien dreigt een dure stadstol van 12 euro per dag van de auto een luxegoed te maken, terwijl het bezit van een wagen voor veel Brusselaars vandaag pure noodzaak is.” Grouwels herhaalt haar pleidooi voor een slimme kilometerheffing in de GEN-zone als alternatief.

'Asociaal'
Ook bij Open VLD is er hevige tegenstand tegen het voorstel. "Mensen 12 euro per dag laten betalen om het economische epicentrum van ons land te bereiken, is ronduit asociaal”, zeggen parlementsleden Els Ampe en Carla Dejonghe. "Het is niks meer en niks minder dan een nieuwe belasting."

De stadstol zal volgens de liberalen een enorme invloed hebben op het culturele leven. “Enkel het binnenrijden in Brussel zou je al een gemiddeld voorgerecht of een rondje op café kosten. Dat kan je niet echt een aanmoediging noemen om Brussel te bezoeken, deel te nemen aan een culturele manifestatie of te genieten van de vele uitstekende restaurants en cafés”, besluiten ze. De Vlaamse liberalen pleiten al jaren voor meer metro als alternatief.

Banenverlies
Voormalig Brussels minister en huidig burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe Benoît Cerexhe (CDH) stond dan weer “perplex” van de aanbevelingen. “Dit voorstel straft iedereen die ervoor kiest om in Brussel te wonen”, zegt hij. Het invoeren van een dergelijke stadstol zal volgens Cerexhe leiden tot een verhoging van de immobiliënprijzen en extra stadsvlucht.

Cerexhe vreest ook voor de gevolgen voor de werkgelegenheid. “Experts zeggen dat bij een onmiddellijke invoering van een stadstol Brussel 5 procent van zijn banen verliest aan het hinterland. En dat alleen op korte termijn”, klinkt het.

Ook SP.A verzet zich tegen het Stratec-idee. De partij wil integendeel inzetten op de korte termijn door van de steenwegen eenrichtingsstraten te maken. "Zo moet er ruimte vrijkomen voor het openbaar vervoer", zegt parlementslid Jef Van Damme.

MR ten slotte verzet zich, weinig verrassend, ook tegen het idee. "Bij een dergelijke tol betalen Brusselaars 360 euro per maand om in hun eigen stad rond te rijden", zegt fractieleider Vincent De Wolf. "Dat is een derde van het gemiddelde maandinkomen." De Franstalige liberalen vrezen ook een economische teloorgang van het Gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni