Gewest gaat vliegtuigboetes innen
Vanraes heeft aan de administratie van financiën de opdracht gegeven om de inning van de boetes voor geluidsoverlast van vliegtuigen voor te bereiden. Die beslissing komt er nadat het Europees Hof van Justitie erkende dat de geluidsnormen voor Brussel legitiem zijn. De administratie van financiën zal nu samen met Leefmilieu Brussel (BIM) de individuele dossiers bekijken van gevallen waar vliegtuigen zich niet hielden aan de opgelegde geluidsnorm. Van overtreders wordt geld opgevorderd. Het is wachten op een reactie vanuit Vlaanderen, waar de meeste luchtvaartmaatschappijen gevestigd zijn.
Het BIM speelde al zo'n 300-tal dossiers door aan de administratie van financiën, goed voor een totaal van 4,1 miljoen euro aan boetes. BIM zou nog over 115 dossiers beschikken die nog niet werden overgemaakt, waarvan de boetes samen 5 miljoen euro bedragen.
Volgens Bert Cornelis, de woordvoerder van Vanraes, is na één of twee verzoeken tot betaling door het BIM slechts 4,2% of 200.000 euro van het totale door de luchtvaartmaatschappijen verschuldigde bedrag geïnd.
De Brusselse milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) is verheugd met het Europese arrest. "Dit is de zoveelste overwinning voor het Brussels Gewest in zijn tienjarige strijd voor de verdediging van de gezondheid en de levenskwaliteit van overvlogen personen," laat ze weten in een communiqué. De minister verwacht dat de Raad van State het beroep van de luchtvaartmaatschappijen zal verwerpen en dat de inning van de boetes dan effectief zal kunnen starten.
"Aanslag op leefbaarheid van de luchthaven"
N-VA-Kamerlid Bert Wollants noemt de Brusselse boetes voor vliegtuiglawaai "een aanslag op de leefbaarheid van de luchthaven" van Zaventem. "Het Brussels gewest wil wel mee profiteren van de luchthaven, van de werkgelegenheid en de economische ontwikkeling, maar de lasten schuiven ze af." Volgens Wollants kunnen de vliegmaatschappijen de boetes niet vermijden omdat het baan-en routegebruik van de luchthaven duidelijk wordt vastgelegd. Bovendien vindt hij het onaanvaardbaar "dat Brussel de Vlaamse rand wil opzadelen met al het vliegverkeer". De N-VA'er roept bevoegd staatssecretaris Etienne Schouppe op om snel overleg op te starten met de gewesten.
Geluidsmaxima
EU-lidstaten mogen aan de grond gemeten geluidsmaxima opleggen, stelde het Europees Hof van Justitie in zijn arrest. Maar die mogen niet zo krap zijn dat de toegang tot de luchthaven onmogelijk wordt. Of dat het geval is voor Zaventem, moet een Belgische rechter uitmaken, menen de Europese rechters. Ze merken verder op dat toegangsverbod tot een luchthaven enkel mag als andere maatregelen niet volstaan. De aandacht moet eerst gaan naar de vliegtuigen zelf, de ruimtelijke ordening en de operationele pocedures.
In 2007 had het Brussels Gewest een boete van 56.000 euro opgelegd aan EAT, de luchtvaartmaatschappij van pakjesdienst DHL, omdat die de geluidsnormen overtrad. EAT betwistte die boete. Het geluidsniveau was immers niet gemeten bij de vliegtuigen, maar op de grond, stelde EAT. Volgens hen was de boete ook in strijd met een Europese richtlijn uit 2002 waarin staat dat het verboden is om toegang tot een luchthaven te ontzeggen.
Geen herfederalisering
Nu Europa de Brusselse normen goedkeurt, is elke eis tot herfederalisering achterhaald, redeneert de Union Belge Contre les Nuisances des Avions (UBCNA), een van de voornaamste belangengroepen van bewoners van de buurt rond de luchthaven. Dat idee werd eerder geopperd om de verschillende normen van Vlaanderen en Brussel uit de wereld te helpen. De belangengroep roept het Vlaams Gewest op om net als het Brussels Gewest de geluidsnormen op te leggen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.