File 3 BRUZZ ACTUA 1581

Gewest moet elk jaar 9.000 werven in goede banen leiden

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
29/08/2017

Enkele wegenwerken dreigen bij het begin van het nieuwe schooljaar tot extra lange files te leiden. Touring spreekt van een ‘gebrekkige coördinatie’ in Brussel. Het gewest moet jaarlijks meer dan 9.000 werven in goede banen leiden.

Vorige week kregen autopendelaars al een voorsmaakje van wat hen te wachten staat vanaf 1 september. Door problemen met de ventilatie bleef de Leopold II-tunnel een hele ochtend dicht, met extra stuurbijten tot gevolg. Ook eerder in de vakantie leidden problemen met de tunnels al tot een infarct op en rond de Kleine Ring.

Als straks iedereen weer naar het werk of naar school moet, zal het minste incident nog veel grotere gevolgen hebben. Zeker omdat enkele zomerwerven nog niet afgerond zullen zijn. Zo zal de Wetstraat het nog enkele weken met een rijstrook minder moeten stellen. Bovendien staan er nog ingrijpende werven op stapel, zoals de vernieuwing van het Reyerscomplex. Volgend jaar volgt de broodnodige renovatie van de Leopold II-tunnel.

Volgens Touring zou de hinder flink beperkt kunnen worden door een betere coördinatie van de werven. “Het zou niet mogen dat er tegelijk werven bezig zijn aan Rogier, aan de Hallepoort en aan de Ninoofsepoort,” zegt woordvoerder Danny Smagghe. “Je mag geen werven organiseren op wegen die als omleiding dienen voor andere werven.”

Werfplanning
De automobilistenvereniging vraagt om nauwer betrokken te worden bij de werfplanning. “In Vlaanderen en Wallonië zitten wij wel mee rond de tafel,” klinkt het. “De overheden en administraties kunnen niet overal aan denken, dus is het belangrijk dat de weggebruikers ook zelf problemen kunnen aankaarten. Als we erbij betrokken zijn, kunnen we onze leden beter informeren over de omleidingen en hoeven we daarna geen kritiek te geven in de media.”

Het Brussels Gewest heeft een Commissie voor de Coördinatie van de Bouwplaatsen. “Daarin zitten vertegenwoordigers van onze administratie, afgevaardigden van de gemeenten, de politiezones en dergelijke,” zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. “Het klopt dat de belangenverenigingen van automobilisten of van fietsers daar niet inzitten, maar onder meer de politie waakt ook over de veiligheid en doorstroming van het verkeer. Als een grote werf zoals die aan de Hallepoort vertraging oploopt, houden we daar rekening mee. Zo kan het dat honderden, vaak kleinere, ingrepen worden uitgesteld.”

Het werk van de commissie kan niet onderschat worden. “In 2015 ging het in totaal over meer dan 9.000 werven, alleen op gewestwegen,” klinkt het. “Dat is gemiddeld 175 per week. Daarin zitten ook grote bouwprojecten, maar je moet er nog heel wat kleinere, plaatselijke werven bijtellen. Net als de vele evenementen die ook een impact hebben, zoals de 20 kilometer of de Eurotoppen.”

Behalve over de coördinatie heeft Touring ook vragen bij de werfduur. “Door ’s nachts en in het weekend door te werken, zou alles veel sneller klaar kunnen zijn,” oordeelt Smagghe. “Dat gebeurt nu af en toe, maar veel te weinig. Dat kost natuurlijk veel meer, maar niet zoveel als al die verloren tijd in de files.”

Naast het belang van de autopendelaar, moet echter ook gedacht worden aan de leefkwaliteit in de stad. “Voor nacht- en weekendwerk is toelating nodig van de betrokken burgemeester,” zegt Paemen. “Werven hebben immers vaak gevolgen voor buurtbewoners en het is ook belangrijk dat we hun nachtrust respecteren. Aan tunnels wordt vaak wel alleen ’s nachts gewerkt. Het nadeel daarvan is dan weer dat we veel tijd verliezen, omdat we de signalisatie dagelijks moeten plaatsen en weghalen.”

Er is kortom geen wonderoplossing voor werfhinder. Tenzij misschien minder de auto nemen. Dat vraagt een brede waaier aan alternatieven, van telewerken en carpoolen tot betere fietspaden en performanter openbaar vervoer. Maar om dat te realiseren moet er natuurlijk soms al eens een spade in de grond.

> WEGENWERKEN. Een overzicht van de belangrijkste wegenwerken in september vindt u op de website van Brussel Mobiliteit

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni