Het Brussels Gewest stapt opnieuw naar de rechtbank om nieuwe dwangsommen te eisen wegens het overtreden van de geluidsnormen rond Brussels Airport. "Het is onze enige hefboom om de federale regering tot actie te dwingen", licht Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) toe.
Gewest plant nieuwe rechtszaak rond geluidsnormen Brussels Airport
Net geen 6 miljoen euro. Zoveel geld betaalde de federale overheid sinds maart 2019 aan dwangsommen van de federale overheid, omdat het vliegverkeer vanop Brussels Airport de geluidsnormen overschrijdt. Elke maand vloeit er zo geld naar een Brussels milieufonds, dat aangewend wordt om bijvoorbeeld huizen in de omgeving van de luchthaven beter te isoleren.
Bovengrens in zicht
Maar de opstapeling van dwangsommen werd in 2017 door de Brusselse rechtbank begrensd tot 9 miljoen. Omdat die bovengrens in zicht komt, stapt de Brusselse regering opnieuw naar de rechter om nieuwe dwangsommen te eisen. Daarover bericht de krant De Standaard woensdag.
"Het is onze enige hefboom om de federale regering tot actie te dwingen", aldus minister Maron. "De dwangsommen zijn opgelegd om een gedragswijziging teweeg te brengen, zodat de Brusselaars, en eigenlijk iedereen, minder geluidshinder ondergaan. Maar ze werkten nog niet."
Over enkele weken krijgt de federale regering mogelijk nog een tweede reeks dwangsommen te verteren. Een groep Vlaams-Brabantse gemeenten stapte naar de rechtbank om maatregelen te eisen voor een 'evenwichtige verdeling' van de geluidsoverlast van de luchthaven. Als de rechter oordeelt dat de federale overheid daar nog niet in geslaagd is, kan dat haar tot 10.000 euro per dag kosten.
De gewesten zijn bevoegd voor geluidsnormen, maar ook voor ruimtelijke ordening of isolatie. Het is in dit dossier niet mogelijk naar één overheid te wijzen.
Nationale geluidswet
In de zoektocht naar een oplossing liet de federale regering vorig jaar een studie opmaken door het Franse studiebureau Envisa. Die stelt dat er een nationale geluidswet moet komen, waarin dezelfde normen voor iedereen zijn vastgelegd. Die wet moet een einde maken aan de juridische procedures die de betrokken partijen nu al maandenlang voeren.
"De studie van Envisa zegt dat er nood is aan samenwerking. Brussel moet dus niet naar de federale regering kijken", zegt Jasper Pillen, woordvoerder van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). "De gewesten zijn bevoegd voor geluidsnormen, maar ook voor alles wat met ruimtelijke ordening of isolatie te maken heeft. Het is in dit dossier niet mogelijk naar één overheid te wijzen."
Maar sinds de federale regering in lopende zaken is, zijn er geen oplossingen meer mogelijk. Zo lang dat niet verandert, dikken de dwangsommen aan.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Justitie , Alain Maron , Brussels Airport , brussels airport zaventem
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.