De Vlaamse regering, de Franse gemeenschap en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen in mei een campagne lanceren die het samenlevingsvraagstuk in Brussel positief belicht. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur en Brussel Sven Gatz (Open VLD) bekendgemaakt op een commissievergadering in het Vlaams parlement.
Gewesten lanceren in mei imagocampagne voor Brussel
In de vergadering van de commissie voor Brussel en de Vlaamse Rand vroeg volksvertegenwoordiger Joris Poschet (CD&V) aan Gatz wat hij gaat doen aan de imagoproblemen van de hoofdstad, die vooral zwaar wegen op de horeca en de toeristische sector. De minister antwoordde dat Brussel het goed doet in de nasleep van de aanslagen van 22 maart, maar dat er ook een grootschalige campagne zal worden gelanceerd door de drie gewesten.
Het initiatief zal draaien rond de Brusselse troef ‘diversiteit’. “Maar het is niet diversiteit in de naïeve zin van het woord: 'We leven allemaal samen en het is hier plezant in Brussel'. Het zal gaan over wat de stad betekent en hoe we haar sterktes inzake diversiteit kunnen uitspelen,” klonk het bij Gatz.
'Coalition of the willing'
Er zouden heel wat middelen voor de campagne worden opzijgezet. “Als je een campagne wilt lanceren die ook impact kan hebben in het buitenland, dan moet je algauw 2 miljoen euro inzetten.”
Vooral VisitBrussels, maar ook Toerisme Vlaanderen moet een draaischijf worden van het project. Daarnaast zouden verschillende grote Brusselse privébedrijven bereid zijn een bijdrage te leveren in een ‘coalition of the willing’.
Dat antwoord stelde Poschet deels tevreden, maar ook het lokale bestuur zou beter kunnen volgens de volksvertegenwoordiger. Gatz wenste daar momenteel niet verder op in te gaan.
Aanslagen Brussel 2016
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Aanslagen Brussel 2016
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.