Gezien: activisten vervangen 70-tal reclameposters

JP
© BRUZZ
24/03/2017

Het collectief Brandwashing heeft in Brussel ongeveer zeventig reclameposters vervangen door eigen werk. Daarmee wil het collectief de consumptiemaatschappij aan de kaak stellen.

Het doel van het collectief is om alternatieven voor commerciële reclame aan te moedigen, de consumptiemaatschappij en de macht van multinationals aan te klagen. "Stel je een stad voor waar je niet als een verkochte ziel rondloopt," klinkt het. "We moeten dringend op zoek naar alternatieven voor het model dat ons wordt opgelegd."

Het collectief gaf met de actie gehoor aan de oproep van de internationale groep Subvertisers International, die in tientallen steden wereldwijd tussen 22 en 25 maart acties onderneemt om reclame, en de invloed daarvan op de burger, aan te klagen. Dit eindigt in een ‘Dag zonder reclame’ op 25 maart. Naast Brussel, zijn er in België ook acties in Gent en Luik. De acties zijn via sociale media te volgen via de hashtag #SubvertTheCity.

Het is niet de eerste keer dat het collectief Brandwashing acties onderneemt in Brussel. In november vorig jaar vroegen de activisten met hun kleurrijke posters aandacht voor de kwalijke gevolgen van vrijhandelsverdragen TTIP en CETA.

Gezien

Moedergans die haar kuikens door de Wetstraat loodst of een parkeerticket tot 2110. Stadsbeelden met een verhaal, quoi. Gemaakt door redacteurs of ... door u naar redactie@bruzz.be gestuurd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Gezien

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni