Kan de 'trambus' een oplossing bieden voor de veelgebruikte buslijn 71? Het antwoord op die vraag is voorlopig nog onzeker, maar de piste wordt vandaag wel uitvoerig getest. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) reed deze ochtend een eerste keer mee.
Gezien: trambus uitvoerig getest op drukke lijn 71
Lees ook: Ook MIVB gaat ‘trambus’ testen
Een tram of toch een (trolley-)bus? Er lagen de voorbije jaren al verschillende voorstellen op tafel om de circulatie op buslijn 71, tussen Beaulieu en het Centraal Station, vlotter te laten verlopen. Van een vertramming is geen sprake meer en ook een trolleybus lijkt zo goed als uitgesloten.
40 procent meer capaciteit
Met een 'trambus' lijkt het beste van twee werelden te worden gecombineerd. Twee jaar geleden drongen enkele actiecomités uit Elsene al aan op de komst van de rariteit. Buurtbewoners trokken toen zelfs naar Kortrijk, waar de trambus toen een tijd getest werd, voor een eerste kennismaking.
Een trambus is een dubbelgelede bus van 24 meter lang en kan tot 40 procent meer reizigers vervoeren. Het voertuig lijkt dus geschikt om het probleem van overbevolking op lijn 71 op te lossen. Al is daar wel een belangrijke voorwaarde aan verbonden.
Aparte bedding of niet?
In de Franse stad Metz, waar Brussel trambussen voor de tests ontleende, worden voor de trambussen aparte beddingen voorzien. Daardoor staan de trambussen niet langer in de file en is het vervoersmiddel efficiënt.
Of de trambus bij een eventuele invoering hier ook aparte rijstroken krijgt, is nog niet zeker. “We zijn vandaag begonnen met de testen en wachten het evaluatierapport af om hierover een beslissing te nemen”, aldus Mathias Dobbels van het kabinet Smet.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.