In haar kennisgevingsnota voor de bouw van het Eurostadium op Parking C in Grimbergen toont bouwheer Ghelamco nergens cijfermatig aan dat dit project past binnen het GRUP 'Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel' (VGSB) Dat is een van de opmerkingen die de dienst MER van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie formuleert in haar richtlijnennota voor het milieueffectenrapport dat Ghelamco moet uitwerken voor dit project.
Ghelamco toont niet aan dat Eurostadion past binnen GRUP
De kennisgevingsnota van Ghelamco voor dit project lag van 21 augustus tot 19 september ter inzage in Grimbergen en Wemmel. Er liepen in totaal 51 reacties binnen van burgers, buurgemeenten, politieke partijen en het maatschappelijk middenveld.
De dienst MER vroeg daarenboven adviezen bij de adminstraties en openbare besturen en formuleerde op basis daarvan een nota met richtlijnen waarmee Ghelamco rekening moet houden bij het opstellen van het milieueffectenrapport.
Uit deze kennisgevingsnota bleek dat Ghelamco op Parking C een multifunctioneel complex wil bouwen met ondermeer een voetbalstadion voor 62.000 toeschouwers, een ondergrondse parking van 1.500 a 2.000 parkeerplaatsen en mogelijkheden voor horeca, hotelformule, kantoren en dienst. Daarnaast is ook een multifunctionele innovatiecampus voorzien, een paviljoen voor socio-culturele initiatieven, een ondergrondse parking met 10.000 tot 12.000 parkeerplaatsen evenals een park.
Om aan te tonen dat het project conform is met het GRUP moet Ghelamco volgens de Dienst MER meer informatie aanleveren. De dienst vraagt onder meer een tabel met een overzicht van alle functies en oppervlaktes en uitleg wat onder recreatie en kantoren valt. In het verleden uitte ondermeer Grimbergen twijfels of dit grootschalig project in overeenstemming zal zijn met het GRUP VSGB dat voor dit gebied 'een gemengde en gediversifieerde ontwikkeling voorziet en een optimale verankering in de ruimtelijke context'.
De dienst MER heeft nog andere opmerkingen. Zo worden er bijvoorbeeld vragen gesteld bij de ontsluiting van het complex en alternatieven gevraagd voor wanneer plannen zoals de aanleg van de nieuwe verbindingsweg langs de Heizelpaleizen of de Tuinbrug er niet zouden komen. Ook de parkeerbehoefte moet meer gedetailleerd worden bestudeerd net als de effecten van de verwachte verkeersstromen op de luchtkwaliteit. Ghelamco krijgt ook bijkomende opdrachten in verband met consequenties van het project voor de geluidssituatie, bodem, waterbalans, fauna en flora...
Eurostadion
Lees meer over: Samenleving , Sport , Eurostadion
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.