Als er een alternatief op- en afrittencomplex nodig is aan het Eurostadion, dan wil Ghelamco dat betalen. Dat staat te lezen in een brief aan het departement van Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Mobiliteit is een van de belangrijke struikelblokken voor het Eurostadion.
Ghelamco wil nieuw op- en afrittencomplex Eurostadion betalen
Lees ook: Vlaanderen keurt invalsweg NEO goed
Ghelamco diende een nieuwe vergunningsaanvraag in, die vanaf donderdag ter inzage ligt op het gemeentehuis van Grimbergen.
Bij die aanvraag steekt een brief gericht aan Tom Roelants, topman bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat agentschap valt onder bevoegdheid van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). Die liet zich eerder kritisch uit over het Eurostadion en de extra verkeersdruk die het project met zich meebrengt.
Angel
Bouwheer Ghelamco probeert nu de angel uit het dossier te halen door een brief te richten aan Weyts' administratie. Daarin stelt Ghelamco voor een nieuw op- en afrittencomplex te betalen. Voor alle duidelijkheid: er ligt al een afrittencomplex, maar dat is voor verbetering vatbaar. "De nieuwe ontsluiting is niet noodzakelijk", stelt de bouwheer, "maar heeft wel een positieve impact op de mobiliteit in de omgeving."
In de brief luidt dat zo: "Indien het AWV dit ontsluitingsalternatief wenst, dan verbindt Ghelamco zich er met dit huidig schrijven toe om op eerste schriftelijk verzoek de behoorlijk gerechtvaardigde en gestaafde (rechtstreekse en onrechtstreekse) kosten verbonden aan de door het AWV geplaatste overheidsopdracht voor deze werken terug te betalen. Desgewenst zal Ghelamco ook zorgen voor de voorbereiding en indiening van de vergunningsaanvraag."
Als opschortende voorwaarde stelt het wel dat het de omgevingsvergunning krijgt.
Juridisch bindend
De brief kadert in het mobiliteitsconvenant dat Ghelamco aan Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) heeft voorgelegd, een set aan maatregelen die de mobiliteitshinder rond het stadion moeten beperken.
"De brief is opgenomen als een eenzijdige verbintenis", legt Ghelamco-bestuurder Philip Neyt uit aan BRUZZ. "Ze is juridisch bindend. Daarnaast zijn er nog heel wat andere maatregelen waartoe wij ons verbinden, zoals het maken van fietstunnels, waardoor fietsers geen tramsporen meer moeten kruisen. Alle maatregelen samen zijn goed voor 40 miljoen euro extra investeringen."
De nieuwe verkeerswisselaar zou uiteindelijk ook voor shoppingcenter NEO nuttig kunnen zijn, dat via een verbindingsweg op parking C en zo ook op de grote ring is aangesloten.
Maandag 16 oktober houdt Ghelamco een info-avond in Grimbergen. "Daar gaan we dieper in op alle mobiliteitsmaatregelen", stelt Neyt.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.