Glazen huisje niet welkom op Schumanplein
Brussel-Schuman (gepland tegen december 2012) wordt een van de belangrijkste stations van Brussel. Het ligt niet alleen op de drukste metrolijn van de hoofdstad, het zal tegen dan ook de Europawijk met de luchthaven verbinden in iets meer dan tien minuten. En het is een belangrijk GEN-station, voor pendelaars uit Ottignies en Namen. Als het station klaar is, zullen er tot twaalfduizend forenzen per dag gebruik van maken. Om die reden, en ook omdat het in een strategisch belangrijke wijk in Brussel ligt, heeft de federale overheid via het samenwerkingsakkoord Beliris een groot budget uitgetrokken: dertig miljoen euro. Infrabel legt daar nog eens 44 miljoen euro naast.
De plannen ogen fraai. Het metrostation Schuman ondergaat een gedaanteverwisseling en moet de reizigers makkelijk laten overstappen op de trein. In de metershoge 'kathedraal' zul je de metro en de nieuwe treinlijn naar de luchthaven kunnen zien rijden. Het station krijgt maar liefst elf toegangen, onder meer een aan de Etterbeeksesteenweg. Dat laatste is bijzonder, want daar bevindt zich ook de toegang tot het metrostation Maalbeek.
De hele constructie van het nieuwe Schuman is een technisch hoogstandje, onder meer doordat de Wetstraattunnel er ligt. Op bepaalde plaatsen moet de treintunnel tussen auto- en metrotunnel door worden gebouwd. Een deel van het station werd dan weer aangelegd bij de verbouwing van het Berlaymontgebouw.
Het project heeft twee jaar vertraging opgelopen door lokaal verzet tegen de Schuman-Josaphattunnel. Die werkzaamheden zijn nu evenwel begonnen. De tunnel zorgt voor een verbinding tussen de treinlijnen 161 en 26, waardoor een snelle lijn tussen Schuman en de luchthaven mogelijk is.
Om het station aantrekkelijk te maken wil Beliris het station laten 'baden' in natuurlijk licht. Maar die glazen lokettenzaal komt er voorlopig niet. Het Brussels Gewest, dat nochtans mee beslist over de Beliris-projecten, heeft geen bouwvergunning willen afleveren voor het glazen huisje dat op de middenberm aan het begin van de Wetstraat zou komen, ideaal gelegen dus tussen Berlaymont en Justus Lipsius. Volgens Mieke Van Dessel, woordvoerster van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), brengt die weigering het project niet in gevaar omdat het grote infrastructuurwerk enkele jaren in beslag zal nemen. Maar waarom dan geen glazen huisje? Omdat, zegt Van Dessel, er plannen zijn voor de volledige heraanleg van het Schumanplein en het beter is om het project van het bovenstation daarin mee te nemen. De oproep voor de studie van die heraanleg moet nog gelanceerd worden en heeft niets te maken met de heraanleg van de hele Wetstraat, waarvoor eerstdaags een studiebureau de opdracht zou moeten krijgen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.