Grimbergenaars lusten ook aangepast Eurostadion niet

BVR
© BRUZZ
16/10/2017

Het Eurostadion hoort niet thuis op parking C. Dat was de teneur in Grimbergen, waar bouwheer Ghelamco opnieuw een infoavond organiseerde. De impact op de nu al verzadigde ring blijft daarbij de grootste bezorgdheid.

Een driehonderdtal buurtbewoners tekenden present op de infoavond over het Eurostadion in Grimbergen. Net als in december vorig jaar stelde bouwheer Ghelamco er de vernieuwde plannen voor, dit keer in het kader van de aangevraagde omgevingsvergunning.

Ghelamco ging eerst even in op de technische veranderingen aan de plannen voor het 'multifunctioneel complex'. Zo is het stadion tien procent kleiner, zowel qua volume als qua hoogte, en zitten de loges nu - op vraag van Anderlecht - bovenaan de eerste ring in plaats van net onder het dak.

Mobiliteit
Maar dat leek de aanwezigen niet te boeien. Het merendeel van de vragen ging over mobiliteit. Zowel de gebruikers van het multifunctionele stadion - voetbalsupporters, werknemers van de bedrijven en aanwezige horeca - als de gebruikers van de innovatiecampus genereren immers bijkomend autoverkeer. Dat terwijl de nabijgelegen ring nu al helemaal is dichtgeslibd.

Ghelamco blijft er echter bij dat de ondergrondse parking met twintig slagbomen de instroom verbetert, wat de impact op de ring verlaagt in vergelijking met de huidige parking C.

De bouwfirma wijst ook op de flankerende maatregelen zoals bijkomende voorzieningen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, met drie tramhaltes per tramlijn en een stelplaats voor achttien tramstellen. "Maar de files op de ring oplossen, dat kunnen we niet", gaf projectmanager Simon Gheysens toe.

'Noordrand van Brussel al verzadigd'
"Op zich is uw project niet slecht", stelde een bewoner, "maar het hoort niet thuis op parking C. Het staat hier al vol. Het Eurostadion én de innovatiecampus én de beurzen in de paleizen én concertzaal Paleis 12 én NEO. Hoe kan een parking van 10.000 voertuigen dat allemaal slikken?"

Kalendermanagement, antwoordt Ghelamco. De parkingvennootschap bestaande uit Ghelamco en de uitbaters van de Paleizen (met vertegenwoordiging uit de Stad Brussel) bepalen wie wanneer de parking mag gebruiken, om zo de activiteiten te spreiden.

EK 2020 nog steeds haalbaar
Ghelamco plant in maart 2018 te beginnen bouwen. Tijdens de werf worden 4000 à 7000 parkeerplaatsen behouden. Te weinig voor evenementen als Batibouw en het Autosalon, zeggen sommige bewoners.

Opvallend is dat men daarvoor niet 7 op 7 hoeft te werken, iets wat op de vorige bewonersvergadering als mogelijkheid geopperd werd. "Wij gaan maar 6 op 7 dagen werken en niet 20 maar 16 uur per dag, ook al staat het Milieueffectenrapport dat toe. Wel gaan er simultaan meerdere ploegen werken", stelt bestuurder Philip Neyt, die er nog steeds op rekent Euro 2020 te halen.

Een audit van UEFA - tussen 20 november en 7 december - moet uitwijzen of die planning technisch haalbaar zijn. Dan hoopt Ghelamco de UEFA ook al nieuws te kunnen brengen over de buurtweg, en of die al dan niet is afgeschaft.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni