Een metro tussen Naamsepoort en Delta is te duur en zal nog minstens tien jaar op zich laten wachten. Met die argumenten sabelt Groen het idee van Brussels schepen Els Ampe (Open VLD) voor een extra metrotracé neer. “Ampe wil geen tram omdat haar geliefde automobilisten dan plaats moeten afstaan."
Groen: ‘Houding Ampe betekent stilstand’
Lees ook: Ampe: 'Vervang bus 71 door metro'
Ampe kwam afgelopen weekend met het idee om het traject van bus 71, de drukste van het Gewest, te vervangen door een metro. Dat idee zou in de plaats van het tramproject komen, dat al sinds de vorige legislatuur op tafel ligt en waar heel wat betrokken partijen tegen zijn.
“De tram roept weerstand op, dus moeten we binnen de meerderheid nadenken over een metro”, zei ze.
En idee dat voor de groenen geen steek houdt. “Een metrolijn aanleggen duurt gemakkelijk tien tot vijftien jaar”, zegt fractieleider in het Brussels parlement Bruno De Lille. “En het is niet omdat mevrouw Ampe vindt dat het sneller moet gaan, dat dat ook mogelijk is.”
De groenen verwijzen naar de grote hoogteverschillen op het tracé, die de aanleg zullen bemoeilijken.
Dan is er de prijs. “Volgens Ampe zou een ondergrondse metrolijn tussen Naamsepoort en Delta 400 miljoen euro kosten”, zegt De Lille. “Dat traject is een goede vier kilometer lang. Het ongeveer even lange traject naar Evere wordt vandaag echter al geraamd op 1 miljard euro! Het is dan ook realistischer van zo'n bedrag uit te gaan.”
Metro geen taboe
De Lille pikt het ook niet dat Ampe uithaalde naar Ecolo, die in de vorige legislatuur in de meerderheid zaten. Volgens Ampe was een uitbreiding van de metro voor hen een taboe. “Niets is minder waar”, aldus De Lille. “In 2009 werden voor het eerst sinds jaren weer studies opgestart rond de uitbreiding van de metro. En dat dus met een groene staatssecretaris voor mobiliteit! (De Lille zelf, red.)”
Maar trams en bussen in eigen bedding zijn voor de groenen een oplossing op kortere termijn voor de mobiliteitsproblemen in de stad. “Maar dat wil mevrouw Ampe niet want dan moeten haar geliefde automobilisten plaats afstaan”, zegt De Lille.
"Els Ampe doet graag alsof de groenen tegen de metro zijn terwijl zij zelf voor een alternatieve mobiliteit zou zijn”, besluit De Lille. Maar in de praktijk “komt de houding van mevrouw Ampe neer op stilstand, filerijden en vervuiling."
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.