Brussels fractieleider voor Groen Bruno De Lille is niet te spreken over de beslissing van de Stad Brussel om gratis parkeerplaats op straat aan te bieden bij de start van de solden in januari. “Terwijl alle andere steden de auto uit het stadscentrum weren, toont deze beslissing opnieuw de inconsequentie van het mobiliteitsbeleid aan.” Ook voor de ondergrondse privéparkings en voor de luchtkwaliteit zijn dergelijke acties rampzalig, volgens De Lille.
Groen over gratis soldenparking: ‘Volharden in de domheid’
Eerst en vooral wil Brussels parlementslid en fractieleider voor Groen Bruno De Lille een vermeend misverstand uit de wereld helpen. “Er zijn niet te weinig parkeerplaatsen in Brussel. Ze worden alleen te weinig gebruikt, omdat mensen het gevoel hebben dat op straat parkeren nog steeds veel goedkoper is en dus eindeloos rondjes blijven draaien. Ze worden ook niet efficiënt genoeg naar de ondergrondse parkings geleid”, verwijst De Lille naar het uitblijven van de dynamische parkeergeleidingsborden.
Dat de Stad dan op 3 en 7 januari, de start en de eerste zaterdag van de solden, parkeren op straat gratis maakt om zo meer shoppers naar de stad te lokken, vindt De Lille “volharden in de domheid.” “De Stad moedigt zo shoppers aan om de ondergrondse parkings te negeren en gewoon op straat te gaan staan. De privéparkings lijden al onder de slechte signalisatie, nu gaat de Stad hen ook nog eens beconcurreren op de traditionele succesdagen bij uitstek voor de privéparkings.”
Bovendien vreest De Lille dat de files niet te overzien zullen zijn en mensen hopeloos op zoek zullen gaan naar een gratis parkeerplaatsje. “Dat is allesbehalve goed voor een aangename winkelervaring.”
'Stad denkt geen vijf minuten vooruit'
“Hoe dan ook getuigt het van een totaal inconsequent beleid dat Brussel mensen aanmoedigt om de auto naar het stadscentrum te nemen. Maak dan het openbaar vervoer die dagen goedkoper of gratis (de NMBS voorziet wel een speciaal soldenbiljet, red.). Mensen gaan vooral shoppen om een leuke tijd te beleven en achteraf nog iets te drinken, daarvoor heb je geen auto nodig. Maar enkelingen komen een keuken of een kast inslaan”, aldus De Lille. “Voor die mensen zijn er trouwens genoeg parkeerplaatsen aanwezig in het centrum.”
Tenslotte is ook het milieu niet gediend met dergelijke beslissingen, aldus De Lille, zeker nadat in december de informatiedrempel 50 microgram/m3 al werd overschreden. “We hebben al zware problemen met de luchtkwaliteit in Brussel, maar de Stad improviseert er maar op los en denkt geen vijf minuten vooruit. Als ze maar een leuke boodschap kunnen verkondigen.”
“Ik hoop dat het niet lukt”, besluit De Lille, “dat de Stad niet het beoogde resultaat haalt. Want als dat wel zo is, dan zullen alle straten strop staan met auto’s die op zoek zijn naar een gratis plaatsje dat er niet zal zijn, tot onvrede van de shoppers, maar ook van de inwoners van het centrum.”
Ook de lokale handelaarsvereniging is niet onder de indruk van de maatregel van de Stad Brussel. "Het is goed dat de stad gratis parking aanbiedt, maar de voetgangerszone blijft een doorn in het oog van veel handelaars", reageert voorzitter Alain Berlinblau in Het Laatste Nieuws. "Twee dagen gratis parking zal daar niets aan veranderen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.