"Met wat dure ideeën en extra tunnels zullen we de autodruk niet snel met 20 procent naar beneden krijgen", waarschuwt Groen-fractieleider in het Brussels Parlement, Bruno De Lille, in een reactie op de voorstellen die minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) woensdag in enkele kranten lanceerde.
Groen: 'Regering wil mobiliteitsknoop met veel geld in stand houden'
Smet stelt onder meer voor om de metro door te trekken tot Groot-Bijgaarden en een bijkomende lus in de Stefaniatunnel te creëren. Groen en Ecolo zijn teleurgesteld dat de Brusselse regering niet verder komt dan wat ballonnetjes oplaten als oplossing voor de tunnelcrisis.
"Brussel schuift de verantwoordelijkheid door naar andere niveaus en neemt zelf nauwelijks initiatieven om de mobiliteitsknoop te ontwarren," zegt De Lille. Maar Smet suggereert in de pers dat Brussel alle tunnels eerst grondig zal renoveren zodat ze minstens de volgende 30 jaar hun rol als 'autoriool' kunnen blijven vervullen. Intussen fantaseert men over de aanleg van een metro naar Groot-Bijgaarden (binnen 20 jaar?) die dan alle mobiliteitsproblemen zal oplossen.
"We gaan dus veel betalen om onze mobiliteitsproblemen in stand te houden", besluit hij. "Bovendien verwacht de minister opnieuw alle heil van extra metro. Alleen laat dit soort projecten jarenlang op zich laat wachten terwijl we nu oplossingen nodig hebben", vult Céline Delforge (Ecolo) aan.
Groen en Ecolo vragen dat het bus- en tramnetwerk in eigen bedding snel heel erg wordt uitgebreid. Dat kan veel sneller en veel goedkoper en is dus op korte termijn de enige echte oplossing. Voor beide partijen moeten de federale overheid en de andere gewesten ook een rol moeten spelen in het zoeken naar oplossingen, terwijl de Brusselse regering moet ophouden de schuld telkens van zich af te schuiven.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.