Grootschalige studie voor heraanleg Meiser en Reyers

© brusselnieuws.be
08/04/2015

Beliris lanceert een openbare aanbesteding voor de herinrichting van de brede zone rond de Reyerslaan en Meiser, dat een echt stadsplein moet worden. De afbraakwerken aan het Reyersviaduct beginnen normaal in mei. Voor de asbestverwijdering wordt een onderdruk gecreëerd rond de hermetisch afgesloten constructie.

Het federale investeringsfonds voor Brussel Beliris lanceerde dinsdag een openbare aanbesteding voor een studie voor de heraanleg van zowel het Meiserplein als voor de toekomstige Reyerslaan zonder viaduct.

De zone in kwestie is vrij omvangrijk: van de Generaal Wahislaan over het begin van de Leopold III-laan en het Meiserplein tot aan de Vergotesquare aan het begin van de Brand Whitlocklaan.

Die heraanleg omvat onder meer een dubbele tram-autotunnel onder het plein. Het plein zelf, dat nu wel eens Place Misère wordt genoemd omwille van de chaotische verkeerssituatie, moet op die manier leefbaarder worden. Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil er een echt stadsplein zien ontstaan, met terrassen en plaats voor de zwakke weggebruiker.

De studie voor het ondergrondse deel van de werken wordt gecoördineerd door Beliris, die voor de bovengrondse heraanleg door de administratie Brussel Mobiliteit.

Over de timing en het budget voor de studie is nog geen duidelijkheid. "Maar het is een erg grote opdracht waarbij je aan een grootteorde van miljoenen moet denken", weet de woordvoerster van Beliris. In afwachting van de grondige heraanleg komt er al een voorlopige inrichting van de Reyerslaan na de afbraak van het viaduct. De tijdelijke inrichting zou er tegen de lente van volgend jaar moeten zijn.

Viaduct met onderdruk
Ondertussen blijkt dat de werken aan het eigenlijke Reyersviaduct normaal in mei van start gaan. De afgelopen weken werden naast het viaduct al 170 bomen gekapt.

De eerste fase is er een van asbestverwijdering. Het asbest dat in het Reyersviaduct werd gevonden bevindt zich in de verf onder het viaduct. Die zone moet tijdens de werken dan ook hermetisch worden afgesloten om te vermijden dat asbestvezels vrij komen.

Om die operatie veilig te laten verlopen wordt een onderdruk gecreëerd op de plek in kwestie.

De asbestwerken kunnen normaalgezien van start gaan over 4 tot 6 weken, laat Brussel Mobiliteit weten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni