Grote verwarring rond besparing bij NMBS

© brusselnieuws.be
18/10/2014

Verwarring alom rond de besparing die de NMBS de komende vijf jaar al dan niet moet doen. Oppositiepartijen Groen en Ecolo blijven erbij dat de regering over heel de legislatuur 2,1 miljard euro zal besparen, wat de bevoegde minister ook eerder had gezegd. Minister Galant kwam daar zaterdag op terug en zei dat de besparing 'slechts' 663 miljoen euro bedraagt.

Donderdag bevestigden de MR-ministers van Begroting en Mobiliteit in de Kamer nog dat de NMBS een bedrag van 2,1 miljard euro zou moeten besparen. Dat bedrag herhaalde ze vrijdag ook op de RTBF-televisie. De kranten De Standaard en Het Nieuwsblad schreven zaterdag dat het bedrag niet klopt.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) gaf aan de kranten toe dat het om een vergissing ging en dat de besparing 'slechts' 663 miljoen euro bedraagt. De minister weet de communicatiefout aan het tumult tijdens het Kamerdebat deze week over de regeringsverklaring. "Misschien is er verwarring ontstaan met de schuld van infrastructuurbeheerder Infrabel. Die bedraagt toevallig 2,1 miljard euro", luidde het bij het kabinet van minister Galant zaterdag.

Jacqueline Galant bevestigde zaterdag aan de RTBF-televisie dat het om een besparing van 663 miljoen euro gaat over vijf jaar.

Maar volgens oppositiepartijen Groen en Ecolo bedragen de besparingen over de hele legislatuur van vijf jaar wel degelijk 2,1 miljard euro bedragen.

De RTBF rekende het na, en komt tot de slotsom dat de NMBS wel degelijk over 5 jaar 2,1 miljard euro minder middelen zal krijgen.

Kamerlid Marcel Cheron van oppositiepartij Ecolo verwijt de federale regering amateurisme. Het CDH heeft het over lichtzinnigheid en incompetentie. De vakbond CSC-Transcom - de Franstalige pendant van het ACV - hekelt het "gebrek aan sérieux".

Eerder deze week had de reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) aan de alarmbel getrokken. De toen aangekondigde besparing van 2,1 miljard euro zou volgens de organisatie voor een kaalslag zorgen in het treinaanbod. Bovendien zou de ontwikkeling van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel in gevaar komen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni