Grouwels wil bus naar UZ voor een derde financieren

© brusselnieuws.be
22/09/2010
Bij wijze van statement heeft het UZ Brussel woensdagochtend een eigen bus ingelegd tussen het station van Jette en het ziekenhuis. Dat vraagt al langer een betere verbinding met het station. Brussels minister van Vervoer Grouwels (CD&V) is bereid een snelle pendeldienst via lijn 53 voor een derde te financieren. (update) [1 reactie]

Om het protest kracht bij te zetten werd ook een petitie met 530 handtekeningen overhandigd aan Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!).

Vandaag zijn het UZ en het station al verbonden via buslijn 53 maar die maakt een lange lus langs onder meer het Brugmannziekenhuis. Als er geen echte pendeldienst komt, wil het UZ op z'n minst een snellere route op lijn 53.

"Zo kunnen we een tijdswinst realiseren van enkele minuten," zegt Edgard Eeckman van het UZ Brussel. "We hebben de laatste dag van de Week van de Vervoering aangegrepen voor onze symboolactie. Wij doen iets voor het openbaar vervoer, hopelijk doet het openbaar vervoer nu ook iets voor ons. Dit idee stond al in het mobiliteitsplan van de gemeente Jette van februari 2006."

"Die lus wordt gemaakt om historische redenen," zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB. "Maar ook om het Brugmannziekenhuis en de woningen in de buurt te bedienen. Een keuze die nu nog altijd te verantwoorden is."

Wie gaat dat betalen?
Het UZ krijgt alvast politieke steun voor haar actie. De Brusselse parlementsleden Annemie Maes (Groen!) en Jef Van Damme (SP.A) waren aanwezig op de actie en willen op korte termijn een betere mobiliteit naar het ziekenhuis. "Gezien de Vlaamse overheid bereid is om voor de andere Vlaamse ziekenhuizen een pendelbus in te leggen, begrijp ik niet waarom dit niet mogelijk is voor een Vlaams ziekenhuis in Brussel. Bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) kan hieraan iets doen," vindt Annemie Maes.

"Minister Smet is de enige die zes maanden geleden al heeft gezegd dat hij wil bijdragen aan een pendelbus (specifiek voor het ziekenhuispersoneel en onafhankelijk van het MIVB-aanbod, nvdr). "In dat geval is het dan logisch dat de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V) voor een deel in de kostprijs tussenkomen," voegt Van Damme toe. Traject bus 53 verlengen Ondertussen stelt minister Grouwels voor om bus 53 een andere route te laten volgen om de betere verbinding met het UZ te realiseren. "Onder een ander lijnnummer zou die dan een pendel verzorgen tussen de huidige eindhalte aan het UZ en het treinstation. In de praktijk komt het erop neer dat deze bussen tweemaal langs het station van Jette passeren: eenmaal via de huidige route en eenmaal via een rechtstreeks traject over en weer vanaf het UZ."
Volgens de Brusselse vervoersminister kost een directe busverbinding (de gewijzigde lijn 53 van de mivb) op werkdagen 375.000 euro per jaar. Daarvan wil ze een derde (125.000 euro) voor haar rekening nemen, het Brussels Gewest zit namelijk krap bij kas. "Daarom roep ik de Vlaamse overheid en het UZ Brussel op om mee te investeren." Tot slot wijst Grouwels erop dat het UZ Brussel al door vijf MIVB-lijnen bediend wordt en dat daar in de toekomst ook nog tram 9 bijkomt. Tegen 2014 moet die het metro- en GEN-staion Simonis met het UZ verbinden. "Dat zal de verbinding met Aalst, Denderleeuw en Dendermonde verbeteren," aldus nog Grouwels. "In 2011 zal voor de nieuwe tram 9 een stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni