Dinsdagavond was er in Café Central een bijeenkomst van verschillende Brusselse handelaars en burgers. Zij verenigen zich in hun verzet tegen de voetgangerszone, en hopen dat er met de burgemeesterswissel in Brussel-Stad nieuwe kansen komen. Volgens handelaar Hassan Kessas valt er alvast wel te spreken met de schepenen van MR en Open VLD, in tegenstelling tot met voormalig burgemeester Mayeur.
Handelaars blijven hopen op aanpassingen voetgangerszone
De malaise bij handelaars is nog altijd groot, verzekert Hassan Kessas: “Gisteren heb ik op de vergadering gevraagd wie nog zijn zakencijfer van voor de invoering van de voetgangerszone haalde. Letterlijk niemand stak zijn hand op.”
Kessas herhaalt dat hij niet tegen een voetgangerszone op zich is: “Alle grote steden evolueren in de richting van een betere afstemming tussen voetgangers, auto’s en openbaar vervoer. Maar in andere steden, waar men een voetgangerszone invoerde, heeft men het commercieel weefsel niet zomaar verscheurd, zoals hier gebeurd is."
"Neem nu het telegeleidingssysteem, om bestuurders naar de parkings te sturen: hoe konden ze het in hun hoofd halen om daar pas nà de invoering van de piétonnier voor te zorgen? Of het openbaar vervoer: in andere steden doorkruisen bussen en trams de autovrije zone, hier moeten MIVB en De Lijn zich terugtrekken. Het lijkt wel alsof deze voetgangerszone bedacht is voor 20-jarigen.”
De handelaars willen een verkleining van de huidige voetgangerszone. Ook het circulatieplan moet aangepast worden, om het transitverkeer en de filevorming in meerdere straten rond de voetgangerszone tegen te gaan. Sommige handelaars pleiten er zelfs voor om één rijvak in beide richtingen op de Anspachlaan opnieuw voor het verkeer te openen.
Anachronisme
Het is niet de eerste keer dat de handelaars dergelijke eisen op tafel leggen. Maar nu is er één ding anders: de burgemeester. Yvan Mayeur (PS), met wie de handelaars meermaals overhoop lagen, is er niet meer. En dat biedt nieuwe kansen. Met Mayeur viel niet te praten, vindt Kessas: “Hij verzette zich uit principe, niet uit rationele overwegingen. Dat zit in zijn karakter. Hij was een anachronisme. Ik zou hem zelfs nauwelijks een politicus durven te noemen.”
Een nieuwe burgemeester biedt nieuwe kansen, hoopt Kessas. “We hebben al informele contacten met Philippe Close (PS) gehad, en we hopen in de komende weken met hem rond de tafel te zitten. En het stemt me hoopvol dat eerste schepen Alain Courtois (MR) al liet verstaan dat het stadsbestuur zich opnieuw naar de betrokken partijen zal richten.”
Bovendien heeft Kessas de indruk dat niet iedereen binnen het schepencollege hetzelfde denkt over de voetgangerszone als Mayeur. Hij vestigt zijn hoop op de schepenen van MR en Open VLD: “Ik heb al vaak gesproken met Marion Lemesre en Geoffrey Coomans de Brachène (beiden MR). Zij, en Els Ampe (Open VLD), hebben allen al geprobeerd om aanpassingen door te voeren, maar ze zijn steeds op een ‘njet’ van Mayeur gebotst.”
'Eerst praten, daarna beroep'
Er volgen wellicht beroepsprocedures tegen de bouwvergunning, ingediend door één of meerdere organisaties. “We hebben een goede advocaat onder de arm genomen, die nog bij de raad van state gewerkt heeft”, merkt Kessas op. Toch willen de handelaars nog even wachten met het beroep. “Eerst praten, daarna in beroep gaan. Als we een akkoord met de stad kunnen vinden, trekken we ons beroep in.”
Een eventueel beroep kan voor aanzienlijke vertraging van de heraanleg zorgen, mogelijk zelfs tot na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.