hatshoe 2 BRUZZ 1537

Hatshoe viert 25ste verjaardag in Dansaertstraat

Elien Haentjens
© BRUZZ
07/09/2016

25 jaar geleden opende Lieve Buyse haar winkel Hatshoe in de Dansaertstraat. Dat was toen nog niet de hippe straat die het nu is, maar toch voelde je de creatieve sfeer al opborrelen. Hatshoe voelt er zich nog steeds als een vis in het water.

Elke vrouw die ooit door de Dansaertstraat liep, is wellicht zonder het goed en wel te beseffen een keertje voor de etalage van Hatshoe blijven plakken. Ook als de winkel gesloten is, kan je het hele aanbod bekijken. De gepresenteerde schoenen lijken net kostbare juweeltjes die met veel precisie zijn uitgestald. Ook de winkel zelf ziet er bijzonder verzorgd uit. Ontwerpers Danny Venlet en Dirk Meylaerts lieten het art-deco-interieur volledig tot zijn recht komen.

“De inrichting sluit perfect aan bij mijn filosofie voor het aanbod. Ik breng minimalistische schoenen die er dankzij het gebruik van enkele bijzondere details zoals een mooi vormgegeven hak uitspringen. Bij Hatshoe vind je geen blingblingschoenen of zeer klassieke modellen. Daarnaast is een kwalitatieve afwerking belangrijk, net als het gebruik van aparte materialen, kleuren en proporties. Tenslotte is ook het comfort primordiaal: we kiezen voor modellen die we zelf graag aandoen, en die elke vrouw in principe elke dag kan dragen.”

“Merken die bij deze filosofie passen zijn onder meer het Belgische Ellen Verbeek, Veronique Branquinho, Nathalie Verlinden en Dries Van Noten. Ook Balenciaga apprecieer ik zelf enorm. Soms ontdekken we in de showrooms in Parijs of via de uitnodigingen die we krijgen nieuwe merken, zoals het Franse David Beauciel en het Italiaanse Marsèll.”

Klein, maar fijn
Dat Hatshoe al 25 jaar in deze relatief kleine winkel huist, is een bewuste keuze. “Klanten vinden het fijn dat ons aanbod beperkt is, dat wij voor hen al een keuze maken. Ze appreciëren onze persoonlijke selectie. Zo komen mijn klanten zeker niet alleen uit Brussel, maar ook uit Gent of Leuven. En zelfs uit Londen en Parijs, omdat ze ons aanbod waarderen,” vertelt Buyse.

Zelf kwam Lieve Buyse eerder toevallig in de schoenenwereld terecht. “Ik studeerde voor kok en diëtiste, maar kreeg op een bepaald moment de kans om agent te worden voor het Franse merk Robert Clergerie en de tweede lijn Espace. Die opportuniteit greep ik met beide handen, want ik vond het boeiend om mode en verkoop te combineren. Overal vond ik winkels waar het merk verkocht kon worden. Behalve in Brussel. Ik wilde zelf sowieso al een zaak opstarten en daarom heb ik besloten om het pionierswerk te doen, en in combinatie met mijn werk als agent een winkel met schoenen én hoeden – vandaar de naam Hatshoe - te openen.”

Hoewel de Dansaertstraat in 1991 helemaal nog niet de bekende modestraat was die ze nu is, voelde je wel dat er iets op til was. “Toen hier een ruimte vrijkwam, was mijn keuze snel gemaakt. Min of meer in dezelfde periode vestigden bekende merken als Comme des garçons en Yohji Yamamoto zich hier, een beetje later volgde Stijl,” vertelt Buyse.

25 jaar later voelt Lieve Buyse zich nog steeds perfect thuis in de Dansaertstraat. “De Stefania-tunnel is opnieuw open, en de klanten vinden stilaan de weg terug naar het centrum ondanks de voetgangerszone. Ik hou van de diversiteit die Brussel biedt. Elke buurt heeft zijn eigen karakteristieken. Altijd valt er wel iets nieuws te ontdekken. Net zoals in een grootstad, terwijl het toch een stad op mensenmaat is.”

Marc Jacobs BRUZZ 1537
25 jaar Hatshoe

Om de verjaardag te vieren presenteert Hatshoe in september een wisselende minitentoonstelling met iconische modellen van de laatste 25 jaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni