Her en der in Brussel garages huren om die dan telkens door te verhuren aan acht à tien fietsers. Dat is de bedoeling van Haven Bike Garage. De eerste garage is ondertussen gehuurd en ligt in Sint-Gillis.
Haven Bike Garage verhuurt garages als fietsparking
Lees ook: Brussel scoort zwak als fietsstad
Met Haven wil industrieel designer Jean-Baptist Goetgheluck een oplossing bieden aan fietsers die hun fiets veilig willen stallen, maar thuis geen plaats hebben. Ze zouden daarvoor in principe ook terechtkunnen bij een van de vele fietsboxen die CycloParking in opdracht van de overheid installeert en beheert in de stad, maar de wachtlijsten voor deze boxen zijn extreem lang.
Het plan van Goetgheluck is om op verschillende plekken garages te huren en die vervolgens door te verhuren aan geïnteresseerde fietsers. In de eerste garage die hij huurde, aan de Lausannestraat in Sint-Gillis, zijn ondertussen twee plekken verhuurd, tegen twintig euro per maand per fiets. “Ik heb ook twee aanvragen van andere fietsers, elders in Brussel. Voor hen ga ik nu op zoek naar een geschikte garage. Iedereen wil zijn fiets natuurlijk vlakbij huis kwijt.”
Duurder dan Cyclobox
Haven is momenteel nog in testfase. Voor hij ermee begon, onderzocht Goetgheluck of er wel voldoende garages te vinden zouden zijn voor zijn project. Hij nam de proef op de som in Elsene. “Ik reed door de gemeente en noteerde alle advertenties waarbij garages te huur werden aangeboden. Het waren er 35. Ik heb vervolgens alle eigenaren opgebeld. Twaalf van hen gingen akkoord om de garage aan mij te verhuren met bedoeling er een fietsgarage van te maken. Ze stelden wel als voorwaarde dat er één contactpersoon zou zijn, die verder alles regelt met de fietsers.”
Een fietsparkeerplek bij Haven is een flink stuk duurder dan een plekje in een Cyclobox, dat maar zestig euro per jaar kost. “Klopt,” zegt Goetgheluck. “Bij Haven wordt de huurprijs bepaald door de prijs die ik betaal voor de garage. De garage in Sint-Gillis kost 150 euro per maand, wat tamelijk veel is, maar het is een gesloten box op een goede plek. De bedoeling is dat er minstens acht fietsen gestald worden, hopelijk negen of tien. Ik moet de garage ook onderhouden en er rekken installeren. En op termijn hoop ik er iets aan te kunnen verdienen. In elk geval, de testfase dient ook om te kijken wat de mensen bereid zijn te betalen.”
Niet aan zijn proefstuk toe
Goetgheluck is van plan om de fietsgarages ook aan te bieden aan bedrijven. “Er zijn in Brussel genoeg ondernemingen die hun werknemers willen aanmoedigen om met de fiets naar het werk te komen, maar zelf geen veilige stalling hebben.”
CycloParking steunt het Haven-project. “Onze wachtlijsten zijn inderdaad erg lang. Momenteel zijn er 1.415 wachtenden voor onze boxen,” zegt Marie Verkaeren, coördinator van CycloParking. “Wij zijn van plan om de Haven-garages op te nemen in onze interactieve kaart van beveiligde fietsenstallingen in het gewest.”
Haven is al het tweede project dat Goetgheluck probeert te lanceren om fietsen veilig te stallen. Begin dit jaar presenteerde hij ook Hook, een paaltje met een robuuste metalen ring waarmee de fiets op slot kan worden gezet. “Probleem van dat ontwerp is dat het een fikse investering vergt, minstens 300.000 euro. Ook vonden sommige proefpersonen het jammer dat de fiets nog steeds buiten stond, in de regen en met risico op vandalisme en diefstal van onderdelen. Bij Haven staan de fietsen binnen.”
Lees meer over: Samenleving , haven bike garage , fietsgarage
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.