Heeft Neder-Over-Heembeek wel een metro nodig?
Ceux deed zijn voorstel naar aanleiding van een memorandum over de toekomst van N-O-H. Die noordelijke Brusselse gemeente is een van de groenste van het Brussels Gewest. Nu nog, want er staan heel wat woonprojecten op stapel. De Stad Brussel plant er heel wat sociale- en middenklassewoningen. En omdat de bevolking van de gemeente zal stijgen, lijkt een metro niet zo'n slecht idee. Ceux stelde trouwens niet alleen een metro voor, hij stelde voor om N-O-H als geheel beter te ontsluiten en met Brussel-stad te verbinden.
Maar, het schoentje wringt. Probleem: de sociale woningen die gepland zijn, worden gecoördineerd door OCMW-voorzitter Yvan Mayeur (PS), en in mindere mate door Christian Ceux zelf, lieten enkele Brusselse stedenbouwkundigen ons weten. "Wat een beetje raar is, want Christian Ceux is schepen van Stedenbouw. Eigenlijk zou hij de bouw van die vastgoedprojecten moeten coördineren. Dit heeft ertoe geleid dat er voor Neder-Over-Heembeek geen stedenbouwkundig plan bestaat," zegt de ene. Een andere stedenbouwkundige doet er nog een schepje bovenop: "Je kunt zelfs stellen dat er voor heel het Brussels Gewest geen groot stedenbouwkundig plan bestaat."
Schande
Het kabinet-Ceux legt uit dat de coördinatie van het plan gedeeld wordt door Yvan Mayeur, Christian Ceux en Mohamed Ouriaghli (PS), de Brusselse schepen van Stadseigendommen. "Er bestaat inderdaad geen stedenbouwkundig plan voor Neder-Over-Heembeek," geven ze op het kabinet toe. "Er zijn natuurlijk wel de gewestelijke plannen zoals het Gewestelijk Bestemmingsplan en de gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen. Voorlopig kunnen we zeggen dat er niet direct een stedenbouwkundig plan komt."
Dat is naast de kwestie, volgens een stedenbouwkundige: "Uiteraard bestaat dat. Iedereen moet zich aan de gewestplannen houden. Maar gewestplannen zijn nog altijd geen stedenbouwkundige plannen. Eigenlijk is het een schande dat er geen stedenbouwkundige planning bestaat."
Rendabel
De stedenbouwkundigen vinden dat er beter nagedacht moet worden over stadsplanning. "We moeten pleiten voor een globale stedenbouwkundige aanpak voor Brussel, en zeker ook voor N-O-H. Een plan dat de middenweg zoekt tussen de behoeften van Stad en Gewest - woningen, infrastructuur enzovoort - en de ruimtelijke, sociale en economische behoeften van het gebied. En mobiliteit moet zeker deel uitmaken van zo'n aanpak. De Stad Brussel laat na om zo'n plan op te stellen."
Geen plan, geen metro, zo lijkt het wel. "Eerdere studies hebben al aangetoond dat een metro voor Neder-Over-Heembeek niet rendabel is. Zelfs een tramlijn tot in het centrum van die gemeente zou al vergezocht zijn," klinkt het nog bij een stedenbouwkundige.
Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V) laat weten dat het metrotracé naar Neder-Over-Heembeek bestudeerd wordt. "Bij Beliris, het federaal fonds voor Brussel, zal men een studie uitbesteden die zich buigt over een metroverbinding tussen Ukkel en Neder-Over-Heembeek."
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.