Heembeek beweegt, bus 47 moet vaker rijden
Voor wie het nog altijd niet aanvaardt, had Freddy Thielemans (PS) tijdens de buurtvergadering in het rust- en verzorgingstehuis De Wilde Rozen ontnuchterend nieuws: de stad groeit, en dat heeft een prijs. Waarna de Brusselse burgemeester en acht schepenen - zelden telde een wijkforum zoveel bewindslieden - elk hun toekomstplannen voor Neder-Over-Heembeek ontvouwden.
Een van de belangrijkste nieuwtjes was de vermindering van het aantal woningen in het plan voor de Groenweg: van 199 naar 140. Ter informatie: dit plan is nog niet definitief, net zoals vele andere. De Brusselse schepen van Stedenbouw en Mobiliteit Christian Ceux (CDH) zei dat er rekening mee gehouden zal worden dat er 'een gezonde mix' komt. Ceux, zelf een Heembekenaar, wees ook naar het memorandum over de mobiliteit in Heembeek, dat hij aan de gewestelijke minister van Mobiliteit overmaakte. Die nota, waarin lokale verenigingen hun zegje hadden, handelt over de moeilijke bereikbaarheid van Heembeek. Nieuw is dat niet: tijdens elk forum doen buurtbewoners hierover hun beklag.
In het memorandum staat onder meer dat de frequentie van bus 47 opgevoerd moet worden, tegen 2012 zou deze buslijn ontdubbeld kunnen worden. Daarnaast moeten het doorgaand verkeer beperkt en de zachte verplaatsingen vergemakkelijkt worden.
Bouwmeester luistert
Tijdens het forum werden, naast dat van de Groenweg, nog negen andere huisvestingsprojecten - zes door de Grondregie, drie met het OCMW - kort besproken. Daarvan valt het project Ransbeek-Meudon op. Met de Grondregie zullen zo twaalf tot twintig extra woningen voor senioren gebouwd worden.
Brussels bouwmeester Olivier Bastin zat op de eerste rij. Zijn taak bestaat erin toe te zien op de kwaliteit van de grote stedenbouwkundige projecten in het Brussels gewest. Bastin luisterde mee hoe verschillende, goed geïnformeerde bewoners hun beklag deden over het ontbreken van een globaal plan voor hun gemeente.
Burgemeester Thielemans, die tijdens en na de buurtvergadering hardop droomde van een directe tram-treinverbinding tussen het metrostation Koning Boudewijn en de luchthaven (zoals in het Duitse Kassel), prees de aanwezigheid van Bastin. Na het wijkforum gaf de burgervader aan dat alvast bij hem "de intentie aanwezig" is "om samen met de bouwmeester een globaal plan voor Heembeek op te stellen."
Voor échte Brusselaars
Een andere opgemerkte aanwezige was Faouzia Hariche (PS). Volgens de schepen van Onderwijs zouden in Neder-Over-Heembeek in de toekomst respectievelijk 80, 180 en 180 extra plaatsen voor het kleuter-, lager en secundair onderwijs nodig zijn. Tegen 2016-'18 zouden die er komen.
Volgens Hariche is een van de problemen op dit ogenblik dat er in de Franstalige scholen van de Stad Brussel "slechts 57 procent leerlingen zitten die afkomstig zijn uit Brussel-stad." Dat wil ze verhogen tot zeventig procent. Ongetwijfeld zal dat de druk op de scholen in de naburige gemeenten verhogen.
Daarnaast staat onder meer de heraanleg van twee belangrijke sites gepland: Mutsaard en Pagoden. Opdat dat werk efficiënt zou verlopen, opent de Stad in juni 2013 een 'transitieschool' op de site Donderberg. In september 2013 verhuist de Nederlandstalige Koningin Astridschool, in de Mutsaardlaan, tijdelijk naar die bufferschool. Uiteindelijk komen de Nederlandstalige scholen Karel Buls en Koningin Astrid in 2017 op de site Mutsaard samen, de Franstalige scholen Pagodes en Heembeek verhuizen allebei op een nog latere datum naar de site Pagoden.
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.