Heibel tussen Grouwels en Smet over parkeerwijzers
Het parkeergeleidingssysteem, een netwerk van dynamische borden, moest het verkeer in het gewest op een vlotte manier naar een parking leiden met voldoende capaciteit.
Vandaag blijken slechts 6 van de 125 voorziene parkeerwijzers effectief geplaatst. De borden in kwestie werken bovendien niet optimaal, berichtte La Capitale eerder deze week.
Minister van Verkeer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) schuift de zwartepiet door naar haar voorganger Pascal Smet (SP.A).
"Het was voorzien om meerdere prototypen uit te testen maar dat is niet gebeurd," aldus Grouwels. "Mijn voorganger heeft om voor mij onvoldoende duidelijke redenen deze fase van prototyping overgeslaan en opdracht gegeven dat de borden direct en in hun definitieve versie geproduceerd zouden worden. Na de installatie van de borden in de Wetstraat zijn echter problemen opgedoken."
"Zo is het bovenste deel van de informatie op de reflecterende borden 's nachts amper zichtbaar omdat de koplampen van de auto's niet zo hoog reiken. Verder bleek het onmogelijk om tijdelijk niet te verwijzen naar een parking die volzet is of onbereikbaar door werken of een manifestatie. Er was wel een budget voorzien om die problemen te verhelpen."
Lintjes doorknippen en schrappen
Smet is allerminst opgezet met de kritiek van Grouwels.
"Mevrouw Grouwels heeft van bij de start van de nieuwe regering niet meer omgekeken naar het geleidingssysteem en verschuilt zich nu achter dat prototype-excuus," reageert hij in een mededeling.
Smet vindt dat Grouwels zich vooral onderscheidt in het schrappen van projecten die hij lanceerde.
"Terwijl Brussel vandaag de vruchten begint te plukken van de talloze initiatieven die Pascal Smet heeft genomen (het Gewestelijk Parkeeragentschap (…), het succes van Villo, (...), de opmerkelijke toename van het fietsverkeer, de flitspalen, etc.), is minister Grouwels een indrukwekkende lijst projecten aan het schrappen: de tunnel onder het Meiserplein (waarvoor ze gelukkig teruggefloten werd door de minister-president), de taxipalen, de heraanleg van de Ninoofsepoort, het downsizen van de heraanleg van het Rogierplein, Noctis, het openluchtzwembad, en nu dus ook het gewestelijk parkeergeleidingssysteem."
"De [huidige Brusselse] ministers knippen, zonder mijn naam te noemen, met veel trots de lintjes door en zullen dat de komende jaren nog doen. Tegelijkertijd bespaart de regering op mobiliteit en openbare werken."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.