De heraanleg van de Generaal Jacqueslaan wacht al een half jaar op een bouwvergunning door onenigheid tussen de gewestadministraties Mobiel Brussel en Stedenbouw. De Franstalige fietsersbeweging Gracq vreest voor het geplande fietspad en gaat actievoeren.
Heraanleg Generaal Jacqueslaan zit muurvast
D e overlegcommissie heeft in juni een positief advies afgeleverd voor de heraanleg van de Generaal Jacqueslaan. De MIVB wil een oplossing voor het tramverkeer dat vastzit op het kruispunt van de Buyllaan en de Generaal Jacqueslaan. Daarnaast is er de heraanleg van de Generaal Jacqueslaan zelf. Er komt een volledig nieuw wegprofiel met comfortabele tramkades, bomen, fietspaden en parkeerplaatsen in het midden. De heraanleg moet voor een vlotter openbaar vervoer zorgen, het aftandse uitzicht van deze stadsboulevard verbeteren, en de fietsveiligheid garanderen. Nu is het fietsen er levensgevaarlijk.
Maar het dossier is verzand in een steekspel tussen Mobiel Brussel (minister Brigitte Grouwels, CD&V) en Stedenbouw (Rachid Madrane, PS). Stedenbouw talmt al maanden met het afleveren van de bouwvergunning, ondanks het positief advies van de Overlegcommissie.
Bij de Gracq zijn ze daar niet over te spreken. “Madrane heeft aan Mobiel Brussel gevraagd om het dossier opnieuw te bekijken, en tellingen te houden,” zegt Eric Nicolas van de Gracq. “Madrane vreest dat de heraanleg voor meer files zal zorgen. Dat klopt niet. De heraanleg is in het voordeel van iedereen.” De Gracq vreest dat het dossier over de verkiezingen zal worden getild.
Compromis zonder fietspad
De MIVB probeert intussen de meubels te redden. De heraanleg van het kruispunt aan de Buyllaan is cruciaal om tram 7 en 25 vlot te laten rijden. De MIVB probeert al jaren om hier een oplossing voor te krijgen.
De MIVB onderhandelt nu, achter de rug van Mobiel Brussel om, met staatssecretaris Madrane om tenminste dat deel van de bouwvergunning in orde te krijgen. Het zou een compromis moeten worden tussen de verzuchtingen van de MIVB en die van de gemeente Elsene. Want die laatste is, zoals bekend, tegen het project gekant.
Het dossier is hoogstdringend, want de sporen aan de Buyllaan moeten vervangen worden. Anders kan de veiligheid van de exploitatie op die plek niet langer gegarandeerd worden, zegt een bron bij de MIVB. “We moeten nu al om de haverklap tussenkomen om de sporen op te lappen.”
Het gelobby van de MIVB bij Madrane is geen al te best nieuws voor de fietsers. Want als de MIVB en Madrane een compromis bereiken over het kruispunt aan de Buyllaan, dan riskeert de rest van de aanleg opgeofferd te worden. En dan komt er de komende jaren geen fietspad op de Generaal Jacqueslaan.
Rachid Madrane: 'Geen uitstel'
Intussen ontkent staatssecretaris Rachid Madrane dat hij het dossier over de verkiezingen wil tillen: "Het klopt dat er een positief advies is van de overlegcommissie maar, zoals in elk dossier zijn we voorstander van overleg. Dat is nu bezig tussen de MIVB en de gemeente Elsene. We willen een oplossing die tegemoet komt aan de realiteit op het terrein en willen rekening houden met de verwachtingen van bewoners en handelaars."
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.