Een metro graven is simpeler dan het lijkt. De stations, dat is een ander paar mouwen. Vooral het geplande station Verboekhoven, tussen het gelijknamige plein en de Lambermontlaan, blijkt problematisch.
Herenhuizen Lambermontlaan bedreigd door nieuw metrostation
Lees ook: Waar komen de nieuwe metrostations?
Als alles goed gaat duikt over drie jaar een tunnelboormachine aan Bordet de grond in. Anderhalf jaar later zal die aan de Aarschotstraat eruit komen. Ze zal dan een tunnel hebben gegraven van vijf kilometer met een diameter van tien meter. Net genoeg om twee metrostellen, elk in een richting, te laten rijden.
Het is de eerste keer in Brussel dat een dergelijke enorme tunnelboormachine wordt gebruikt. Voordien werden tunnels gegraven met de (goedkopere) techniek van cut and cover: een sleuf graven en die dan overdekken.
Het gevolg nu is dat er erg diep gegraven zal worden. De boormachine opereert op 30 meter diepte. Daarmee worden trillingen tot een minimum beperkt maar het betekent meteen ook dat de stations “erg diep zullen liggen, vergelijkbaar met metro Kruidtuin,” zo zei een vertegenwoordiger van Beliris op een informatievergadering in de gemeente Schaarbeek.
Daar bleek ook dat er voor ongeveer 500 privépercelen een ondergrondse erfdienstbaarheid zal moeten komen. Zo’n tien huizen en/of tuinen zullen ook echt onteigend moeten worden.
Vooral de bouw van zeven metrostations kan nog voor moeilijkheden zorgen. Die werken zullen langer duren dan het graven van de metro, namelijk 2 à 3 jaar, en hebben invloed op de bovengrond (werfhinder, afvoer van grond, mobiliteitsproblemen, enzovoort.). Daar wordt wél de techniek van cut and cover gebruikt.
Problematisch is bijvoorbeeld het metrostation Verboekhoven, dat van lijn 161 (Schuman-Verboekhoven-Noord) tot aan de Lambermontlaan zal lopen (lees ook: Waar komen de nieuwe metrostations?). Om het station te kunnen bouwen, zou een stuk van de Lambermontlaan moeten worden versperd. Dat zou te veel verkeershinder opleveren. Beliris heeft voorgesteld om enkele (prachtige) huizen af te breken, om het station te kunnen bouwen. Beliris zegt nu naar alternatieve oplossingen te zoeken.
Beliris heeft nog een dik jaar nodig voor studiewerk (het precieze tracé ligt nog niet vast) en kan dan bouwvergunningen indienen. In 2019 starten de werken en in 2024 zou de metro moeten rijden. Zou, want in Brussel duurt alles meestal wat langer. (Klik hier voor een grotere versie van de kaart)
Lees meer over: Evere , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.