Ook op het Hertogin van Brabantplein op de Ninoofsesteenweg moet de auto een beetje terrein prijsgeven. Er komt zo ruimte voor meer groen en terrassen. Doorgaand verkeer blijft wel mogelijk. De tram- en bushaltes verhuizen naar het midden van het plein. [+ plan]
Hertogin van Brabantplein autoluw
De werken voor de heraanleg van het Hertogin van Brabantplein zijn al rond de jaarwisseling begonnen. Dat gebeurt met een beperkt budget van 300.000 euro - voor de studie en de werken - afkomstig van het Brusselse Gewest, in het raam van een wijkcontract. De plannen zijn getekend door het architectenbureau Suède 36, dat ook voor het tijdelijke project Walking Madou tekende.
“Het verkeer gaat enkel nog rechtdoor kunnen rijden op de Ninoofsesteenweg. Afslaan of rond het plein rijden wordt niet meer mogelijk", zegt schepen Jan Gypers (Open VLD) aan brusselnieuws.be.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe tram-en bushaltes middenin het plein.
Aan de kant van de gemeenteschool - bovenaan het plan - komen er nieuwe groenvoorzieningen (gazon) en -beplantingen. Welke planten precies is nog niet uitgemaakt.
De dinsdagmarkt verhuist naar het onderste deel van het plein. Belangrijk is ook dat de handelaars terrassen gaan kunnen plaatsen op het plein. Dat is goed nieuws voor de lokale horeca. Maar eerst moet daarvoor het gemeentereglement worden aangepast. Dat laat nu nog niet toe om terrassen uit te baten. De terrassen passen in de wens van de gemeente om het plein nieuw leven in te blazen.
Linksonder het plein komt er een hondentoilet.
Metalen bollen
Om het goedkoop te houden wordt het plein omzoomd met metalen bollen. “Ze zijn groot genoeg, zodat ook 4x4-voertuigen er niet over kunnen rijden.” Bovendien zal gemeentepersoneel de bollen zelf plaatsen.
“Het is moeilijk om een einddatum voor de werken vast te leggen. Indien er elders in de gemeente dringend werken moeten uitgevoerd worden, dan moet het personeel de werf tijdelijk stilleggen.” Volgens Gypers naderen de werken voltooiing.
De heraanleg heeft ook een grote impact op de parkeergelegenheid. Een pak parkeerplaatsen in open lucht op het plein verdwijnen. Toch blijven er een 65-tal parkeerplaatsen op en rond het plein, meer bepaald langs de Ninoofsesteenweg en langs de voetpaden.
Om de vermindering van het aantal parkeerplaatsen op te vangen renoveert de gemeente de zogenaamde parking Brunfaut nabij het kanaal, in de buurt van de sociale woontoren van de gelijknamige architect. Die parking, goed voor een 150-tal plaatsen, is nu niet in gebruik. Eenmaal de parking heropend is, komt er een parkeergeleidingssysteem.
Masterplan
Het gaat om een heraanleg light. De gemeente hoopt dat het plein later met meer en andere gewestmiddelen grondiger kan worden heraangelegd. Nu wordt bij voorbeeld niet geraakt aan het plaveisel van het plein. Het bureau BUUR maakte eerder al een masterplan dat aangeeft in welke richting het plein moet evolueren.
De voorbije maanden zijn in verschillende Brusselse gemeenten plannen bekendgemaakt voor het autovrij of autoluw maken van centrale pleinen, denk maar aan het Dapperheidsplein in Anderlecht, het Jourdanplein in Etterbeek, het Sint-Gillisvoorplein en het autoluwer maken van het Brusselse stadscentrum.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.