Het is druk aan Vanderkindere
Zevenduizend reizigers per dag: zoveel zullen er in de nabije toekomst per dag op- en afstappen aan de halte Vanderkindere. Het zijn er tijdens de spits nu al duizend per uur. Scholieren, pendelaars die graag gebruikmaken van de nieuwe trams, maar ook reizigers op weg naar de hst in het Zuidstation of naar de Zuidmarkt. De chaos, met drie drukke tramlijnen - sneltram 23 (op de middenring), sneltram 4 (van het noorden naar zuiden van Brussel) en tramlijn 92 (naar Louiza en verder door naar Schaarbeek) - is bijwijlen nauwelijks te overzien. En voeg daar nog het drukke autoverkeer op de Brugmann- en Churchilllaan tijdens de spits en het duchtig overstappen van de ene tram in de andere aan toe.
Volgens parlementslid Rachid Madrane (PS), die hierover in het Brussels parlement interpelleerde, leidt dat tot gevaarlijke verkeerstoestanden omdat sommige reizigers zonder veel omkijken het drukke kruispunt oversteken als ze naar hun tram hollen.
En het wordt nog drukker als er in juli tram 3 bijkomt. Goed voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer, maar de MIVB beseft ook dat bij zo'n druk knooppunt betere en bredere tramhaltes horen. Voor de trambestuurders is een rusthuisje nodig met sanitair, en op het Churchillplein een wachtspoor. Kortom, een volledig nieuwe traminfrastructuur.
Buurtprotest
De bewoners zijn daar allerminst mee opgezet. Ze sturen massaal brieven naar het gemeentebestuur, naar minister van Openbaar Vervoer Pascal Smet (SP.A) en staatssecretaris van Stedenbouw Françoise Dupuis (PS), die overigens om de hoek woont. Zij heeft vorig jaar al verhinderd dat er een derde spoor wordt aangelegd op de Churchilllaan, wat de overstap op de talrijke tramlijnen had kunnen vergemakkelijken. Nu ligt er, een beetje als compromis, een bouwaanvraag voor de inrichting van een bovengronds 'tramstation'.
"De plannen zijn onverteerbaar," zegt Anita Nys van het buurtcomité Longchamp-Messidor. "De halte wordt breder, en snoept dus ruimte af van de tweebaansweg. Er verdwijnen parkeerplaatsen, en we hebben berekend dat een verhuiswagen of stookolietankwagen bepaalde huizen niet meer zal kunnen bedienen zonder de hele Churchilllaan te blokkeren."
De strijd tegen de tramhalte neemt bij Anita Nys dezer dagen een groot deel van haar tijd in beslag. Het klappen van de zweep kent ze intussen. Haar eerste strijd was die tegen de kap van de kastanjebomen, zowat een jaar geleden. Argumenten tegen de tramhalte heeft Nys te over: Europese richtlijnen voor gehandicaptenvervoer die niet worden gerespecteerd, en te veel trams op een klein stuk lijn die het hele verkeer in de war zullen sturen. "We zijn opgetogen met de goede tramverbinding met het centrum," zegt Anita Nys, "maar wat de MIVB hier wil uitvoeren, is simpelweg onmogelijk."
Als een intussen volleerde experte in traminrichting heeft Anita Nys ook een suggestie voor de MIVB. "Er ís al een knooppunt op een van de drukke tramlijnen: het ondergrondse station Albert. Daar is nog heel veel plaats." Albert is volgens Nys de ideale overstapplaats voor de trams 55, 3, 4 en 23: uit de wind en regen en weg van het autoverkeer. Aan Vanderkindere kan dan alles bij het oude blijven.
Tramtunnel
De MIVB zet hoedanook haar plannen door, al geeft ook minister Smet toe dat er in de beste der werelden een tramtunnel aan het Vanderkindereplein zou moeten komen. Maar daar is nu alvast geen sprake van. Tegen de zomer zouden de tramlijnen er al gewijzigd worden. Kort gezegd: tram 23 uit Meiser zal er een eindhalte krijgen en tram 3, die er vertrekt richting noord-zuidverbinding, wordt eraan toegevoegd. Eind januari was er al een drukbezochte informatievergadering van de MIVB en het Gewest; binnenkort volgt een overlegcommissie over de bouwaanvraag. Het blijft wel zeer de vraag of - zelfs bij een snelle aflevering van de bouwvergunning - de tramhalte en het wachtspoor tegen juli klaar kunnen zijn. "Maar dat is ook niet nodig," zegt An Van hamme van de MIVB. "We kunnen de aanpassingen van de tramlijnen perfect doorvoeren zonder een nieuwe halte, al is dat wat minder comfortabel voor de reiziger."
En het idee rond Albert? "Dat is op korte termijn onmogelijk," zegt Van hamme, "omdat daarvoor enorme aanpassingen nodig zijn. Het is bovendien beter om te wachten op de studie over de nieuwe metrolijn van Ukkel naar Schaarbeek-Vorming om te beslissen hoe we het station Albert herinrichten."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.