De drie gesubsidieerde islamitische lagere scholen in Brussel kunnen het aantal aanvragen niet meer slikken. Honderden kinderen staan op de wachtlijst. 'We geven dezelfde waarden door als op een jezuïetenschool in de jaren vijftig.'
Honderden kinderen op wachtlijst moslimscholen
Al-Ghazali in Etterbeek, La Plume in Molenbeek en La Vertu in Schaarbeek krijgen zo veel aanvragen dat ze zelfs geen inschrijvingen op de wachtlijsten meer aanvaarden.
"We zijn gestart in 2011. Inmiddels hebben we plaats voor 270 leerlingen in de kleuterklassen en de eerste vier jaren van het lager onderwijs", zegt Naomé Limpach, directrice van de islamitische school La Plume in Molenbeek aan brusselnieuws.be. "Maar er staan al honderd gezinnen met meerdere kinderen op onze wachtlijst. We krijgen nog elke dag aanvragen, maar die noteren we niet meer omdat het toch geen zin heeft."
De drie moslimscholen (die alle drie Franstalig zijn) hebben één inrichtende macht en maken deel uit van het gesubsidieerde vrije net, net zoals christelijke en joodse scholen. Ze worden op dezelfde manier geïnspecteerd en gecontroleerd als andere vrije scholen.
Kinderen krijgen er dezelfde vakken als in andere scholen, en twee uur islamitisch godsdienstonderricht per week.
Kwaliteit met prijskaartje
"Moslims kiezen deze scholen eerst en vooral voor de kwaliteit van het onderwijs", zegt Fatima Zibouh, onderzoekster inburgering aan de universiteit van Luik. "Dat ontbreekt vaak in andere scholen in volkswijken. Op de islamitische scholen is het niveau hoog, excelleren is er een streefdoel. Eén voorbeeld: in Frankrijk is de school met het hoogste slaagpercentage van het land een moslimschool: Avicenne in Rijsel, vlak bij België."
De scholen zijn niet goedkoop, zegt Zibouh. "Er wordt vaak een inschrijvingsgeld gehanteerd. Maar ik merk dat zelfs arme ouders besparen op andere vlakken om in het onderwijs van hun kinderen te kunnen investeren."
Passende waarden
Directrice Limpach wijst eerst en vooral op het algemene plaatsgebrek in de Brusselse scholen, maar verklaart het succes van haar school ook door het educatieve project, "dat overeenkomt met de waarden van de ouders".
De directeur van Al Ghazali in Etterbeek beschreef de sfeer van zijn school aan onze collega's van de RTBF: "Opdat mensen zich een beeld kunnen vormen: de waarden die op een islamitische school worden doorgegeven, zijn een beetje dezelfde als in een jezuïetenschool in de jaren vijftig. Eerbied is belangrijk. Met het verschil dat het 2014 is."
Een analyse die ook wordt onderschreven door Fatima Zibouh. "De scholen dragen de traditionele islamitische waarden uit, en zijn eerder conservatief. Ze propageren 'respect voor de andere' op een manier die in andere scholen niet te vinden is. Ze laten ook de hoofddoek toe, wat in veel Brusselse scholen niet het geval is."
Toont falen van traditionele scholen'
Voor Zibouh illustreert het succes van deze scholen 'het falen van het onderwijs, zeker het Franstalige'. "Voor mij moet een school multicultureel zijn, en kinderen in contact brengen met andere culturen. Dat lijkt mij de enige manier om ze voor te bereiden op onze samenleving."
"Maar het Franstalige onderwijs houdt onvoldoende rekening met culturele verschillen. Eén voorbeeld: terwijl de Nederlandstalige scholen in Molenbeek in de cafetaria ook halalvoedsel aanbieden, doen de Franstalige dat niet."
En dan zoeken ouders naar alternatieven voor het traditionele systeem. "Die hoeven overigens niet altijd religieus te zijn, maar worden wel gedragen door de eigen gemeenschap. Dat verklaart ook het succes van de Lucernacolleges, die opgericht zijn door zakenlui uit de Turkse gemeenschap maar ook openstaan voor kinderen met een andere achtergrond."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.