Het Autosalon heeft voor zijn honderdste editie meer dan een kwart miljoen bezoekers naar Brussels Expo gelokt. Dat heeft autofederatie Febiac zondag op de slotdag van het evenement bekendgemaakt. De organisator spreekt van een "fenomenaal succes".
Honderdste Autosalon trekt ruim 265.000 bezoekers
Het Autosalon ging vorige zaterdag van start voor het publiek en sluit zondagavond af om 19 uur. Vooraf werd gemikt op 300.000 bezoekers maar die kaap wordt met ruim 265.000 net niet gerond.
"Daarmee is het Autosalon nog altijd het populairste indoorevenement van België. We mochten zo'n 30.000 mensen verwelkomen per dag", zegt Gabriel Goffoy, directeur van Febiac en het Autosalon. "Met de huidige constellatie (in zes paleizen van Brussels Expo, red.) is dat de limiet, het moet aangenaam blijven voor de mensen."
Elektrische wagens
Het Autosalon werd aangekondigd als "het salon van de groene wagens" en dat was het ook, zegt Goffoy. "Van de 400 wagens hier zijn er 200 geëlektrificeerd. Vooral bedrijven hebben momenteel interesse in elektrische wagens, voor de particulier is de aankoopprijs nog vaak te hoog. "Er is nood aan structurele fiscale steun van de overheid zoals bijvoorbeeld in de bouwsector", pleitte Goffoy.
Voor Goffoy was het opvallend dat steeds meer jongeren de weg vinden naar het salon. "Daarnaast is de particulier oprecht geïnteresseerd in de ecologische auto."
Klimaatactivisten
De klimaatactivisten van Extinction Rebellion kaapten in Brussel vorige week, bewust tijdens het Autosalon, zeven grote reclameborden en 70 posters in bushokjes om greenwashing door BMW en Toyota aan te kaarten. "Ook op het Autosalon zijn posters geplakt", vertelt Goffoy. "Wij staan open voor andere meningen, zolang het vreedzaam blijft. Maar met een affiche op het toilet maak je het verschil niet."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , autosalon