Tournée Minérale, een actie waarbij je de hele maand februari geen alcohol drinkt, heeft geen invloed op de Brusselse horeca. In Vlaanderen zien maar liefst vier op de tien uitbaters hun omzet met 10 procent dalen.
Horeca Brussel: ‘Geen omzetverlies door Tournée Minérale’
Tournée Minérale is een initiatief van Stichting tegen Kanker en De Druglijn waar 126.835 mensen aan deelnemen. Ze spannen zich in om in de maand februari geen alcohol te drinken. De actie probeert mensen bewust te maken van de schade die alcohol kan aanrichten.
De actie heeft geen effect op de horeca in Brussel. “Wij merken geen omzetverlies door Tournée Minérale”, zegt Eric Catry van Horeca Brussel aan BRUZZ.
In Vlaanderen is er echter wel een omzetdaling te merken. Uit rondvraag van de ondernemersorganisatie Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat er bijna bij de helft van de uitbaters, 49 procent, minder alcohol wordt geconsumeerd. Een kwart van de uitbaters probeert de omzet te redden door meer alcoholvrije cocktails, bieren en wijnen aan te bieden.
Ongeveer vier op de tien uitbaters, 42 procent, heeft nu al een omzetverlies van gemiddeld 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze omzetdaling is niet enkel te wijten aan de gedaalde consumptie, maar ook aan het gedaald aantal bezoekers. Bij 38 procent van de uitbaters komen er gemiddeld 10 procent minder klanten over de vloer.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.