Inwoners Haren klagen over gebrek aan inspraak
Regendruppels sijpelen tussen het hout van het kasteel in de kinderspeeltuin. De regen op hun hoofd deert de mensen van het inwonerscomité, vertegenwoordigers van het gemeenschapscentrum De Linde en andere bewoners van Haren niet. De dertig Frans- en Nederlandstalige deelnemers schuilen liever dan dat ze de ontdekkingswandeling over het vroegere en hedendaagse Haren in het water laten vallen. "Deze mooie speeltuin is door Beliris (federaal-gewestelijk samenwerkingsakkoord, SVdb) betaald," zegt Jean Dochy, de gids van vandaag en lid van het inwonerscomité. "We vrezen dat er bij de officiële opening niet veel van overblijft. Twee weken geleden is er hier met menselijke uitwerpselen gegooid. Boven aan het kasteel is al een hoek in brand gestoken."
Het is niet het enige wat Dochy - en met hem de groep - ergert. "Langs de Verdunstraat is een verkaveling met woningen en een ondergrondse parkeerruimte gepland. Voor die parkeerplaatsen zullen ze op oude ruïnes stoten." Jos Michiels, voorzitter van De Linde en zelf Harenaar, onderbreekt hem even. "De Verdunstraat zou een van de oude wegen naar Keulen geweest zijn."
Enkele konijnen- en vossenpijpen later passeert de groep een sluikstort, op tien meter van gas- en elektriciteitsbeheerder Sibelga. "Dat is al jaren zo. Het wordt niet opgeruimd, want het vuilnis ligt op privéterrein," vervolgt Michiels. Tijdens de tocht vallen nog meer sluikstortplekken op. Telkens reageert de groep vol onbegrip.
Politiek
Driehonderd meter verder toont Dochy twee grote percelen. "Die zijn voor het huisvestingsplan van staatssecretaris Françoise Dupuis (PS). Twee weken geleden is een architect langsgeweest om de stabiliteit te meten." Net op dat ogenblik stijgt een vliegtuig op, het lawaai overstemt de gids. "Zal het Gewest hier echt woningen bouwen, op een plek waar vliegtuigen rakelings overvliegen? Die huizen raken ze niet kwijt."
Dochy, goed op dreef, troont de groep mee naar de Wilgeroosjestraat, aan de kruising met de Parochiestraat. Naast de riolering stromen uitwerpselen, van de huizen erboven, even op straat, om dan in de gracht te vallen. "Voor wie het niet gelooft: kom even dichterbij, zodat je het goed kunt ruiken!" Niemand voelt zich geroepen. De gids wijst naar de overkant van de Parochiestraat. Daar ligt een terrein van de Stad Brussel, afdeling Wegwerkzaamheden, cel Bestrating/Riolen. "Ik veronderstel dat de wind slecht zit, anders zou Brussel-stad het ook waarnemen."
Terwijl de deelnemers in de Parochiestraat enkele dringend te renoveren sociale woningen bekijken, spreidt een ander vliegtuig zijn vleugels over Haren. "Politiek zijn we niet vertegenwoordigd," zegt Dochy. "Waarom vliegen al die toestellen over Haren en Diegem? Wie neemt het voor ons op?" Michiels vult aan: "We weten niet wat er gaat gebeuren. Telkens als politici langskomen, vragen we ons af: is dit het zoveelste plan dat niet wordt geconcretiseerd? We weten dat er de volgende jaren ferm zal worden gebouwd. Daar hebben we niet echt problemen mee. Het enige wat we vragen, is meer inspraak én respect voor de huidige bewoners."
Volgens Dochy, 'de man van de plannen', kan het inwonersaantal van Haren, dat nu volgens de Brusselse dienst Bevolking op 4.390 staat, "binnen dit en tien jaar verdubbelen." Hoe hij bij die schatting komt? "Door de plannen van het Brusselse OCMW, de Stad Brussel, het Gewest en privévastgoedprojecten te bekijken. Of het allemaal zo snel zal gaan nu we in een crisis zitten, is nog de vraag. Maar het grootste probleem zijn de vliegtuigen. Zonder hen zouden de prijzen direct verdubbelen."
De inwoners zitten met vele vragen. "Wij zijn bang. Ondanks het toegenomen vandalisme controleert de politie hier nauwelijks. Daarnaast brokkelt het sociale weefsel af. Veel oude Harenaars zijn al vertrokken. Wie komt er de volgende jaren bij? En is Haren daar wel klaar voor?"
Lees meer over: Haren , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.