Kaart: wat is er mis met welke tunnel?

© brusselnieuws.be
29/01/2016

Donderdag raakte al bekend dat er dringend werken nodig zijn in een aantal tunnels. Details uit het rapport maken ondertussen duidelijk hoe ernstig de situatie is. Een overzicht van wat er mis is met welke tunnel.

De krant Le Soir kon de eerste versie van het rapport inkijken en stelde vast dat heel wat tunnels in slechte staat zijn.

Ernstig aangetaste tunnels

  • Stefania (1957 - 465 m): ernstige problemen met de plafonds op een aantal verbindingen. Er is een dringende tussenkomst van een studiebureau nodig.

aangetast

  • Leopold II (1986 - 2.531 m): beveiligingswerken uitgevoerd, het is nog wachten op de resultaten van het onderzoek. De tunnel wordt vanaf midden 2018 gerenoveerd, de werf zou 36 maanden duren, en de tunnel wordt 's nachts afgesloten.
  • Rogier (1957 - 570 m): toegenomen risico op instabiliteit, tussenkomst van een studiebureau nodig
  • Troon (1967 - 304 m): tussenkomst van een studiebureau is aanbevolen. De toestand van de draagstructuur aan de uitrit richting Zuid is niet gekend.
  • Hallepoort (1983 - 635 m): onderzoek loopt nog.
  • Tervuren (1972 - 206 m): er werden netten geïnstalleerd bij de geïnspecteerde en afgeschraapte zones. Op verschillende plaatsen ontbreekt beton tussen de bewapening, wat leidt tot gaten van ca. 20 cm. De tussenkomst van een studiebureau wordt aanbevolen.
  • Montgomery (1971 - 600 m): scheur van 15 cm, stabiliteitsrisico en risico op vallende brokstukken. Ook hier moet een studiebureau tussenkomen en moeten netten geplaatst worden.
  • Georges-Henri (1975 - 70 m): verschillende stukken klinken hol. Bouw stemt niet overeen met de plannen, extra analyse aanbevolen. Risico dat grote stukken bekleding zullen loskomen.
  • Reyers-Montgomery (1974 - 140 m): grote stukken bekleding verwijderd. Een studiebureau moet de stabiliteit bestuderen.
  • Reyers-Meiser (1972 - 124 m): stabiliteit van de stenen aan de tunnelingang moet onderzocht worden.
  • Reyers-Centrum (1974 - 650 m): aantal zones met hol klinkend beton. Er komen netten.

Beheersbare problemen

  • Kruidtuin (1957 - 260 m)
  • Madou (1959 - 39 m)
  • Wet (1965 - 505 m)
  • Louiza (1957 - 307 m)
  • Baljuw (1963 - 32 m)
  • Vleurgat (1963 - 362 m)
  • Belliard (1993 - 2.143 m)
  • Jubelpark (1974 - 628 m)
  • Woluwe (1979 - 136 m)
  • Delta (1976 - 90 m)

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni