Twee bouwprojecten in het kader van het Brusselse Kanaalplan kaapten donderdagavond de hoofdprijs weg op een internationale architectuurwedstrijd. Het gaat om de herontwikkeling van de betoncentrale aan het Becodok en een nieuwe vrachtwagencentrale voor Net Brussel in Heembeek. "Dit is een overwinning voor Brussel."
Kanaalprojecten internationaal in de prijzen
Lees ook: Betoncentrale met kantoren als bovenbuur
De projecten zijn vernieuwend omdat ze utilitaire functies zoals het maken van beton en het ophalen van afval beter willen integreren in het stadsweefsel. Het is de bedoeling dat de overlast door lawaai, stof of geur tot een minimum wordt beperkt. Tegelijk wordt de activiteit zoveel mogelijk zichtbaar gemaakt en niet verstopt achter hoge muren. Daar bovenop moeten de gebouwen ook nog eens meerwaarde bieden voor de omgeving. Zo komt er boven de betoncentrale, ontworpen door BC architects, een polyvalente ruimte die een publieke invulling moet krijgen.
Het nieuwe complex van Net Brussel, uit de koker van TETRA architecten, krijgt dan weer een binnenplein met een publiek parkje. Dat moet de link leggen tussen het kanaal en het hoger gelegen Meudonpark. (lees verder na het simulatiebeeld)
De originele vermenging van functies die op het eerste gezicht onverenigbaar zijn maakte grote indruk op de jury van de Lafarge Holcim Awards, een prijs voor duurzame bouwprojecten die om de drie jaar wordt uitgereikt. Na een selectie uit bijna 800 inzendingen kregen de twee Brusselse projecten samen de hoofdprijs, goed voor 75.000 dollar aan prijzengeld per team.
"We raakten er maar niet uit om één project boven het andere te kiezen", verklaarde jurylid Marc Angélil, een Zwitserse architectuurprofessor. "Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we de hoofdprijs konden delen. De twee projecten vertonen heel wat gelijkenissen en spruiten ook voort uit hetzelfde masterplan."
Lof voor (stedenbouwkundig) Kanaalplan
De jury had dan ook een speciale vermelding voor het stedenbouwkundig Kanaalplan van het Brussels Gewest, dat precies inzet op de integratie van onaantrekkelijke maar nuttige activiteiten in het stadsweefsel.
"De Kanaalzone is het grootste ontwikkelingsgebied van Brussel en we willen de industrie die er nog is zoveel mogelijk behouden en doen aansluiten bij de woningen die gebouwd worden langs het water", aldus bouwmeester Kristiaan Borret.
De twee jonge architectenteams waren in de wolken met de prijs. "Dit is vooral ook een overwinning voor Brussel en de Kanaalzone die hiermee positief in the picture komen", klonk het op het einde van de prijsuitreiking in Marseille.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.