Kardinaal Mercierplein wordt heraangelegd
Jette was ooit een echt dorp, Sint-Pieters-Jette, en het Mercierplein was daarvan het kloppende hart. Nog steeds is het een belangrijk plein, dat begrensd wordt door het station, de Nederlandstalige en Franstalige bibliotheek, het politiebureau, de raadzaal van het gemeentehuis, het Garcetpark en de Sint-Pieterskerk. Maar een gezellig dorpsplein is het niet meer. Dat weet burgemeester Hervé Doyen (LBJ-CDH) maar al te goed. "Er zijn te veel auto's en er is te weinig plek voor voetgangers. Ook rijden er sinds enkele jaren bussen over het plein. Die hebben ervoor gezorgd dat de bestrating verzakt en rommelig is. En er staan wel platanen, maar die zijn zonder veel visie geplant." Doyen droomde al geruime tijd van een nieuw plein. Maar de heraanleg is duur en Jette is een armlastige gemeente.
Doyen klopte dan maar aan bij de administratie van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen het Brussels Gewest en de federale overheid. Zonder veel hoop op succes, evenwel. "Toen wij de aanvraag deden, was het niet gebruikelijk dat Beliris ook projecten in de tweede kroon (Brusselse gemeenten die niet direct aan de Vijfhoek palen, red.)
financierde." Maar Beliris stemde in met het plan, maakte vier miljoen euro vrij voor de heraanleg van het plein en schreef voor het ontwerp een wedstrijd uit. Die werd gewonnen door het Antwerpse bureau Omgeving, dat vorige week de plannen presenteerde.
Het plein wordt niet autovrij, wel autoluw. Er zal nog over het plein gereden kunnen worden, maar het gros van de parkeerplekken verhuist naar de achterkant van het station. De bestaande parkeercapaciteit daar wordt verdubbeld: van honderd naar tweehonderd plekken. Op het plein zelf blijft alleen een strook van 22 plekken voor kortparkeren over, naast een tiental plekken voor de gemeentelijke diensten. "Maar alles tezamen blijft de capaciteit behouden," verzekert Peter Swyngedauw van Omgeving.
De verbinding tussen de voor- en achterkant van het station wordt verbeterd. De NMBS en de gemeente kwamen overeen om de tunnel, die nu donker en naargeestig is, om te bouwen tot een ruimere en lichtere tunnel. Aan beide zijden komt er een grote fietsenstalling.
Chinees blauw
Na de heraanleg zullen er geen bussen meer over het plein rijden. Bus 53 zal een lus maken bij de tramhalte aan de kerk. Midden op de verkeersvrije ruimte voor het station wordt een grote klok met het NMBS-logo geplaatst zodat tram- en busgebruikers meteen zien waar ze de trein kunnen nemen. Voetgangers worden de koning te rijk op het nieuwe plein. Voor hen wordt er een speciaal parkpad aangelegd tussen het Garcetpark en de geplande groene strook aan de achterkant van het station. Cafés en restaurants krijgen meer plaats voor hun terrassen. En op het plein wordt een kiosk neergezet, geen klassiek prieeltje, maar drie sierlijke glazen parasols met zitbanken eronder. De banken zijn van hout en staal en zo ontworpen dat ze ook aantrekkelijk zijn voor spelende kinderen.
De oude kasseien verdwijnen. Voor de bestrating zal blauwe hardsteen, wellicht uit China, worden gebruikt. Die is volgens Swyngedauw even waterdoorlaatbaar als de huidige kasseien. "In elk geval zal Vivaqua vooraf werkzaamheden uitvoeren zodat de overstromingsproblemen in de buurt van de baan zijn."
Ook de paaltjes zullen niet klassiek zijn. Ze worden ook uitgevoerd in natuursteen en zullen, van boven af gezien, dezelfde grillige vormen hebben als het patroon van de ondergrond.
Het werk wordt in drie fasen uitgevoerd: vanaf 2010 de tunnel onder het spoor, daarna de achterkant van het station en pas in een laatste fase het plein zelf. Dat zou tegen 2012 af zijn.
:: Op 19 februari worden de plannen toegelicht in de Gemeentelijke Feestzaal, Kardinaal Mercierplein 10. Meer info op www.jette.be
Lees meer over: Jette , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.