Elk jaar raken tienduizenden dieselauto's door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto's produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht deredactie.be maandag.
Keuring merkt grootschalige roetfilterfraude niet op
Sinds 2011 is het bijna onmogelijk om zonder roetfilter de scherpere Europese uitstootnormen te halen. De meeste nieuwe dieselauto's hebben bijna allemaal een roetfilter. Maar soms gaan de roetfilters stuk, wat ernstige motorproblemen kan veroorzaken.
Als dit het geval is, moet de filter vervangen worden, maar dat kan oplopen tot zo'n 2.000 euro. Er bestaat een goedkopere maar illegale oplossing hiervoor: de roetfilter laten weghalen. Bij een test werd de roetfilter weggehaald en de lege behulzing teruggeplaatst. Op de autokeuring raakte de auto probleemloos door de test. Volgens de keuring is zijn auto, zonder roetfilter, volledig in orde.
Maar de auto is nu illegaal en stoot ruim 90 procent méér roet en fijnstof uit, aldus de VRT-reportagemakers. Zij tekenen voor jaarlijks 2.500 voortijdige overlijdens in ons land en meer dan 450.000 in Europa.
De keurders erkennen dat ze minstens 10 jaar achterop lopen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.