De werken aan de Leuvensesteenweg beginnen dan toch maandag. Op de valreep bereikten minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) en de Sint-Joostse burgemeester Emir Kir (PS) een compromis, vernam onze redactie. De Leuvensesteenweg wordt tijdelijk voorbehouden voor fietsers, taxi’s en bussen richting Sint-Joostplein. In het najaar moet er een definitief plan zijn.
Kir en Smet bereiken akkoord: Werken Leuvensesteenweg beginnen maandag
Het plan houdt in dat de betonblokken verdwijnen en de voetpaden breder worden gemaakt. De straat wordt voorbehouden voor fietsers, taxi’s en bussen richting Sint-Joostplein. Door de werkzaamheden zal de straat afgesloten zijn van 8 tot minstens 22 juni.
Het autoverkeer in beide richtingen en de bussen richting centrum of Kleine Ring moeten door de Scailquinstraat, net zoals tijdens Walking Madou, de periode waarin de Leuvensesteenweg autovrij was.
Er komt, op vraag van Emir Kir, wel een aanpassing in vergelijking met het door Smet aangekondigde plan. De bewoners van de Kleine Dalstraat, een éénrichtingsstraat, krijgen wel nog de mogelijkheid om via hun straat de Leuvensesteenweg in te rijden. De straat wordt dus niet doodlopend, zoals Smet in een persbericht dinsdag nog bekendmaakte.
Twaalf bewoners met auto
Dat betekent dus dat er in de Leuvensesteenweg behalve fietsen, taxi's en bussen toch nog een paar auto's gaan rijden. Het zou gaan om een zeer beperkt aantal. Slechts twaalf bewoners van de Kleine Dalstraat beschikken immers over een bewonerskaart voor hun voertuig.
Vooral het feit dat de Kleine Dalstraat en de Liefdadigheidsstraat - gemeentewegen zouden worden afgesloten van de steenweg, stuitte op verzet bij burgemeester Kir. Volgens hem was er geen overleg geweest met de gemeente of de buurtbewoners.
Door de ingewikkelde rijrichtingen wordt het risico op sluipverkeer klein ingeschat. Maar als na de eerste weken zou blijken dat er toch automobilisten misbruik maken van deze mogelijkheid, dan komen er mogelijk elektronisch bestuurde paaltjes, waarvoor enkel de buurtbewoners met auto de code krijgen.
Via de Liefdadigheidsstraat zal men niet de Leuvensesteenweg kunnen inrijden. Er komt wel de mogelijkheid voor de auto's om rechtsomkeer te maken in de Liefdadigheidsstraat richting Waterkrachtstraat.
Pascal Smet en Emir Kir zijn er dus op de valreep in geslaagd om hun inhoudelijke meningsverschillen enigszins aan de kant te schuiven. Ook het feit dat in het persbericht van Pascal Smet dinsdag Emir Kir niet werd vernoemd, had de zaken bemoeilijkt.
De werken duren - zonder onvoorziene tegenslagen - tot 22 juni. Net na de werken treedt dus het hele plan in werking.
Het gaat om een tijdelijke maatregelen. Het definitieve plan voor de heraanleg van het Madouplein en de Leuvensesteenweg (tot het Sint-Joostplein) wil Pascal Smet tegen het einde van het jaar voorstellen. Volgens Smet wordt de tijdelijke herinrichting wel een voorafspiegeling van de definitieve situatie.
Op donderdag 25 juni om 19.30 uur, op een nog te bepalen locatie, is er een informatievergadering voor de buurtbewoners in aanwezigheid van Pascal Smet en Emir Kir.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.