De Franstalige studentenunie Unécof heeft bij de politie een klacht ingediend tegen de datingsite 'Rich Meet Beautiful', die jonge studentes wil koppelen aan een rijke man en daarvoor aan Brusselse universiteiten en hogescholen reclame maakt. 'Het gaat om een seksistische campagne die een vrouw tot een gebruiksvoorwerp reduceert", klinkt het. Ook bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is een klacht ingediend over de advertenties.
Klachten over advertentie die studentes ronselt voor 'sugardating'
Rich Meet Beautiful is een 'ontmoetingssite' waarmee jonge studentes contact kunnen opnemen met sugar daddy's, welgestelde mannen die op zoek zijn naar (betaald) gezelschap.
Het Laatste Nieuws berichtte maandagochtend dat de advertentiecampagne om jonge vrouwen voor de site te ronselen niet welkom zou zijn aan de universiteiten in ons land. De datingsite kwam in de loop van de maandagochtend met een persbericht over de "nieuwe campagne voor studenten tussen 18 en 26 jaar in Brussel". Een reclamewagen met daarop 'Hey les étudiantes! Améliorez votre style de vie, sortez avec un sugar daddy' ('Hey studentes! Verbeter uw levensstijl, ga uit met een sugar daddy') reed maandag rond op de campus van de ULB.
Volgens de datingsite is België "een van onze top 5-markten die met massamarketing moet worden aangepakt. Ons onderzoek toont aan dat er een grote vraag is naar sugardating in België. De komende maand rijden 10 auto's rond naar alle belangrijke onderwijsinstellingen, eerst in de Brusselse regio en dan breiden we uit naar alle grote steden."
'300.000 leden in 2018'
"Binnen twee weken vlieg ik naar België om persoonlijk de komende massamarketing op te volgen via radio, tv, online, enz.", zegt de CEO van het bedrijf, de Noor Sigurd Vedal, in het persbericht. "Sinds onze lancering hebben we een enorme belangstelling voor onze website gezien, dus schatten we tegen 2018 300.000 leden in België te kunnen hebben."
De studentenvereniging Unécof heeft klacht ingediend bij de politie, en die zal de zaak mogelijk doorspelen naar het gerecht. Voorzitster Opaline Meunier zegt dat verschillende leden 'enorm gechoqueerd waren door de reclameaffiches'. "Ze zetten op een bepaalde manier aan tot prostitutie. Terwijl nergens op de site expliciet wordt gezegd dat 'sugar baby's' seksueel contact moeten hebben met de mannen die ze ontmoeten, laten de toespelingen op vergoedingen weinig ruimte voor twijfel", zegt Meunier. "We moesten iets doen."
Ook Comac, de studentenbeweging van de PVDA, roept op om te protesteren tegen de campagne en actie te voeren bij de bijeenkomst van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), die zich op dinsdag 3 oktober zal buigen over de binnengekomen klachten. "Dergelijke openlijke promotie van studentenprostitutie is gewoonweg onaanvaardbaar", reageert Marta Maes van Comac. "We hebben niet alleen klacht neergelegd, maar het is ook essentieel dat we samen onze stem laten horen om dit te doen verbieden."
Ook klacht bij JEP
"We kregen over deze mediacampagne één klacht binnen", zegt de voorzitter van JEP Piet Moons aan persbureau Belga. "De jury - die voor de helft samengesteld is uit mensen van de reclamesector en voor de andere helft uit mensen van middenveldorganisaties - zal de klacht volgende week dinsdag behandelen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.