De Kleine Ring kan ondergronds tussen de Rogier- en de Kruidtuintunnel, waardoor er ruimte komt voor een herwaardering van de Kruidtuin zelf. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie van Beliris, het federaal fonds voor Brussel.
Kleine Ring kan ondergronds aan Kruidtuin
Door de Kruidtuintunnel en Rogiertunnel met elkaar te verbinden, verloopt al het verkeer daar ondergronds en kunt u vlotter vanuit de Kruidtuin tot aan de Pachecolaan en het stadscentrum. De tunnel die nu de Pacheco- en de Lazaruslaan met elkaar verbindt, verdwijnt wel. Die zal vervangen worden door een bovengronds kruispunt.
In de haalbaarheidsstudie worden zeven varianten naar voor geschoven. Die verschillen vooral van elkaar in technische details en in de plaats die de verschillende weggebruikers toegewezen krijgen. “Het is de bedoeling dat zowel het comfort als de veiligheid van voetgangers, fietsers en automobilisten erop vooruit gaat”, zegt Marianne Hiernaux van Beliris. Het project houdt ook rekening met de plannen voor tram 71, die op termijn Delta met Thurn & Taxis moet verbinden.
Ook het Kruidtuinpark wordt geherwaardeerd als de Kleine Ring helemaal ondergronds gaat. “De geluidsoverlast zal minder zijn”, zegt Hiernaux. “En we plannen extra ingangen.”
De zeven opties van Beliris zullen nu voorgelegd worden aan een comité waarin alle betrokken partijen zetelen. Zij moeten hun advies geven. Daarna volgt er een effectenstudie. Het zal nog ten minste vier jaar duren eer de werken ook effectief van start gaan.
De Kruidtuin is niet de enige plaats waar de Kleine Ring onder de grond moet gaan. Tegen 2020 zou anderhalve kilometer van de ringweg tussen Troon en Louiza ondergronds moeten.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.