Een postkaart van Ensor die de Koninklijke Bibliotheek enkele weken geleden op een kleine Brusselse veiling aankocht, blijkt na restauratie veel zeldzamer dan gedacht. Het gaat om een zelfportret van 'eerste staat', een vroege afdruk.
Koninklijke Bibliotheek verwerft zeldzaam zelfportret Ensor
Enkele weken geleden kocht de Koninklijke Bibliotheek van België op een kleine Brusselse veiling werken van James Ensor (1860-1949), Pol Bury (1922-2005) en Panamarenko (°1940).
Vanwege zijn kleine afmetingen van 13,4 op 9,5 centimeter kreeg de Ensorprent weinig aandacht op de kijkdagen voorafgaand de veiling. De waarnemer van de Koninklijke Bibliotheek van België had echter het juiste vermoeden dat het om een uiterst zeldzame vroege druk van Ensors voorstelling gaat.
Strandjutter met muts
Na restauratie wordt duidelijk dat het gaat om een zelfprotret dat Ensor rond 1900 met een droge naald in een koperplaat kraste om vervolgens in de postkaart te drukken. Op de prent toont Ensor zich in de kledij van een doorwinterde strandjutter met muts en dikke jas tegen de gure Noordzeewind. Hij draagt ook een vissersmand in de linkerhand.
Na vergelijking met andere afdrukken van dezelfde prent wordt duidelijk dat het gaat om een zeldzame 'eerste staat', een vroege druk. Bij de 'tweede staat' zijn er namelijk schaduwpartijen aan de compositie toegevoegd. Ook de eigenhandige bijkleuring door Ensor maakt deze postkaart nog unieker.
Bij het ontdoen van de kader werd ook het adres van 'Mevr. Emma Lambotte, Louizastraat 28, Antwerpen' blootgelegd. Deze uit Luik afkomstig schrijfster en kunstschilderes was van groot belang voor de artistieke carrière van Ensor. Ze verzamelde niet enkel zijn werken, maar zorgde ook direct en indirect voor de ontwikkeling en promotie van diens artistieke capaciteiten.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , culture , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.