Door de overlast van daklozen en transmigranten aan de ondergrondse bushaltes, wil De Lijn een terminal buiten het Noordstation. Daar zijn plannen voor, maar de Brusselse regering talmt met de aflevering van de vergunning. Volgens Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) is de dienstverlening in het station in gevaar. "Opkuisen of we stoppen er niet meer."
'Kuis Noordstation op, of De Lijn stopt er niet meer'
De bussen van De Lijn houden halt op de ondergrondse verdieping van het station Brussel-Noord. Daar brengen ook veel daklozen en transmigranten de nacht door. Volgens Weyts zorgen die voor overlast voor de busreizigers en personeelsleden van De Lijn.
“Het afval stapelt zich op, er liggen uitwerpselen, de voedselbedeling blokkeert de perrons, er duiken geïmproviseerde slaapplaatsen op en er zijn verschillende veiligheidsincidenten”, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit.
De buurt wordt ook geteisterd door een diefstallenplaag. "De veiligheidsdienst van De Lijn wordt maximaal ingezet, elk incident wordt gemeld aan de spoorwegpolitie en er is voortdurend overleg. Maar De Lijn huurt en kan dus geen structurele oplossing uitdokteren."
Brusselse regering talmt met bouwvergunning
Daarom plant Weyts een verhuis uit het Noordstation. Volgens Het Laatste Nieuws is er al een budget van 2,1 miljoen euro uitgetrokken voor een aparte busterminal. Het enige wat ontbreekt is een bouwvergunning van het Brussels Gewest.
"Daarvoor dienden we in juli 2017 een aanvraag in. De wettelijke behandelingstermijn is intussen overschreden, maar we wachten nog op een beslissing", aldus Weyts. De minister zal eerstdaags zijn Brusselse collega Pascal Smet (SP.A) en minister-president Rudi Vervoort (PS) aanschrijven over het probleem.
Weyts wil dat de Brusselse regering vaart maakt. "Anders blijft de dienstverlening van De Lijn aan het Noordstation niet gegarandeerd", zegt hij. Reizigers zouden er nog wel afgezet worden, maar de buschauffeurs pikken niemand meer op. "Ze zullen dan moeten wandelen tot aan Rogier."
CCN-gebouw
In een korte reactie aan Het Laatste Nieuws toont Smet zich voorstander van een busterminal buiten het station. "Maar de bouwaanvraag duurt zo lang omdat het Gewest momenteel onderhandelt over de verkoop van het aanpalende CCN-gebouw."
Voor de veiligheidsproblemen schuift Smet de verantwoordelijkheid door naar Weyts' partijgenoot Jan Jambon.
Lees meer over: Brussel-Stad , Schaarbeek , Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Mobiliteit , Ben Weyts , Noordstation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.