Na twee jaar staat de fietstrommel aan het Reper-Vrevenpleintje in Laken nog steeds leeg. Ook de box aan café Flamingo is niet in gebruik. Verhuizen dan maar, zegt de Stad Brussel.
Lakense fietsbox staat al twee jaar leeg
Lees ook: 16 nieuwe fietsboxen in Brussel-Stad
Brussel-Stad had aanvankelijk dertien fietsboxen. Het zijn afsluitbare trommels, kostprijs 5.000 euro, waarin mensen die thuis geen plek hebben hun fiets kunnen stallen. Elke box biedt plaats aan vijf fietsen. Een plekje kost 60 euro per jaar.
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD) bestelde er na haar aantreden meteen twintig bij, van een iets goedkoper type.
Zo verscheen in de lente van 2014 plots een fietsbox op het Reper-Vrevenpleintje. De box bleef echter leeg. Navraag leerde dat de leegstand te maken had met de wissel van beheerder. Tot april 2014 had de vzw Cyclo de fietstrommels in beheer. Na een lang aanslepende nieuwe aanbesteding kwam het beheer in januari 2015 in handen van reclamebedrijf Clear Channel. De diensten van Clear Channel waren volgens de Stad immers 31 procent goedkoper dan die van Cyclo.
Spookfietsen
Momenteel staat de trommel nog steeds leeg, hoewel er officieel één huurder zou zijn. “Er waren destijds mensen geïnteresseerd in een plekje, maar die hebben afgehaakt,” zegt Marc Daniels, woordvoerder van Ampe. “We hebben erover gesproken met Clear Channel, dat beloofde wat flyers uit te delen in de buurt. Maar wellicht staat de box niet op de goede plek en moeten we uitkijken naar een nieuwe plaats.”
Volgens Liesbet Driesen van Cyclo is het hard werken om telkens huurders te vinden voor alle boxen. “Het is heel arbeidsintensief en dus duur. Wij hebben destijds zelfs spookfietsen ingezet om huurders te lokken.”
Ook de trommel aan café Flamingo aan de KVS is nog altijd leeg. “Ook die moet wellicht verhuisd worden omdat geïnteresseerde huurders net te ver wonen,” zo klinkt het bij de Stad.
Volgens Clear Channel valt het mee met de leegstand: 23 van de ongeveer 150 plekken in de fietstrommels staan leeg.
Vzw Cyclo werkt intussen aan een gewestelijk fietsparkeersysteem en kreeg hiervoor Europese subsidies. “Zes gemeenten doen al mee, we hopen dat Stad Brussel zich ook aansluit,” aldus Driesen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.