Louizalaan: Flessenhals met hindernissen

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
20/01/2005
Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) heeft zijn voornemen om de flessenhals van de Louizalaan verkeersvrij te maken al een paar keer herhaald. Ook Henri Simons (Ecolo), Brussels schepen van Stedenbouw, is nu voor. Maar het stukje gewestweg tussen het Stefaniaplein en de Kleine Ring effectief verkeersvrij maken, vraagt een grondige voorbereiding en veel overleg, zo beseft Smet.

Ere wie ere toekomt: de eerste die er aan dacht om de flessenhals van de Louizalaan verkeersvrij te maken was de onvolprezen Jean-Louis Thys (PSC), de eerste minister van Verkeer en Openbare Werken van het Brussels Gewest. Na Thys was het wachten op Smet met het lanceren van doortastende maatregelen. Smet kreeg en krijgt trouwens te kampen met dezelfde reserves als Thys destijds. <BR><BR>Toch is het verkeersvrij maken van de Louizalaan allicht de enige manier om te verhinderen dat het openbaar vervoer er zich niet meer permanent vastrijdt. Dat Simons Smet nu steunt, lijkt mooi meegenomen, maar de reactie van Elsene en Sint-Gillis is belangrijker. Het is op het grondgebied van die twee gemeenten dat de auto's zich een weg zullen moeten zoeken, niet op het grondgebied van de stad Brussel. Smet heeft al een overlegvergadering gepland op 2 februari aanstaande in de Holiday aan de Charleroisesteenweg. Hij wil eerst praten met handelaars en gemeentelijke mandatarissen. <BR><BR>Simons' steun voor Smet in deze is opmerkelijk, vooral omdat het groen-rode-oranje schepencollege van de stad Brussel helemaal geen voorstander lijkt van het verkeersvrij maken van andere delen van de stad, zoals het centrum. Nu is het dus wachten op Simons' steun voor Smet die in het centrum van de stad meer groen en minder beton wil.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni