Tussen 60.000 en 100.000 personen hebben tussen vrijdag en maandag het bloementapijt op de Brusselse Grote Markt bezocht, zo maakte de Brusselse schepen van toerisme Philippe Close dinsdag bekend.
Meer dan 60.000 bezoekers voor 20e bloementapijt
Lees ook: Dit is het bloementapijt 2016
"Het is moeilijk om met een specifieker cijfer te komen," klinkt het bij Close. "Zowel de politie als de organisatie doen hun best om de vele voorbijgangers te tellen, maar vaak krijgen ze erg verschillende resultaten. Daarom is het ook moeilijk om te vergelijken met vorige edities, maar we vermoeden dat er dit jaar ongeveer evenveel volk is gekomen als twee jaar geleden en we zijn erg tevreden."
Wel specifiek is het aantal toeschouwers dat het balkon van het Brusselse stadhuis beklom om het bloementapijt te aanschouwen: dat waren er 18.000. Het tapijt stond dit jaar in het teken van 150 jaar Belgisch-Japanse vriendschap.
Zowat twintig internationale media, onder meer de Britse omroep BBC, Europese tv-stations en verschillende Japanse media, brachten verslag uit. "Het bloementapijt heeft bijgedragen aan het herstel van het imago en de economie van Brussel", aldus een tevreden Philippe Close.
Voor de twintigste editie van het bloementapijt werden 600.000 Vlaamse begonia's, dalia's en andere planten over ruim 1.800 vierkante meter geschikt. Het ontwerp van het bloementapijt (75 bij 25 meter) was het werk van de Japanse designer Fujie Suzuki en bloemenarchitect Mark Schautteet. Met beeltenissen van een kraanvogel, de maan, koi karpers en bonsai bomen was het thema Japan erg herkenbaar.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.