In het najaar van 2016 start er in de Leopold II-tunnel een proefproject rond trajectcontrole. Dat maakte Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets (CD&V) donderdag bekend. Ook in de bocht van Vorst en het Hermann-Debroux-viaduct is er een grote mogelijkheid tot trajectcontrole.
Meerdere trajectcontroles op komst in Brussels Gewest
"De politie is uitdrukkelijk vragende partij om in de bocht van Vorst en op het Hermann-Debroux-viaduct ook een trajectcontrole uit te voeren. Daar is de kans groot dat die er ook komen", bevestigt Pierre Migisha, woordvoerder van Bianca Debaets.
Het proefproject van de trajectcontrole start in het najaar in de Leopold II-tunnel, meldde Het Nieuwsblad donderdag. Een exacte datum is er nog niet vanwege het lopende overleg met het parket en de politiezones. De trajectcontrole zal lopen over de hele lengte van de tunnel, ongeacht waar je hem binnen of buiten rijdt.
Er is een minimumlengte van 200 meter vereist voor de controle. Daardoor wordt er onderzocht of er in de toekomst ook gecontroleerd kan worden op centrale lanen als de Lambermontlaan of de Leopold III-laan.
Ondanks de vele files wordt de trajectcontrole toch als een noodzaak gezien. "In het weekend of overdag zijn er nog genoeg momenten zonder file waar mensen onverantwoord rijgedrag vertonen en het dus belangrijk is om te controleren", zegt Migisha.
Het gewest zal per camera voor trajectcontrole 5.000 euro betalen, de software kost 30.000 euro. De camera's worden aangesloten op het Brusselse videobeveiligingsplatform dat onlangs gelanceerd werd.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.